به گزارش گروه مهدویت خبرگزاری شبستان، حجت الاسلام والمسلمین رحیم کارگر، کارشناس مباحث مهدوی و عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی درباره «احیای آرمان های امام حسین(ع) در جامعه مهدوی» در کانال تلگرامی آینده نگاری ایران می نویسد:

قیام عزت مندانه حسینی، هر چند در مکان و زمان خاصی روی داد، ولی آثار و برکات آن، همیشگی و گسترده بود و مرزهای زمانی و مکانی را در نوردیده است. شعار «کل یوم عاشورا و کل ارض کربلا» ارائه الگو و برنامه برای همه ملت‌ها و فرهنگ‌های حق طلب و عدالت خواه است.

حماسه حسینی، یعنی، ذلت ناپذیری و عزّت نفس؛ ظلم ستیزی و افشای ستم‌کاران؛ حق‌گرایی و دعوت به رهبری امامان؛ عدالت و برابری؛ آزادی و آزادگی؛ احیای دین و سنت‌های اسلامی؛ رسواسازی باطل و مبارزه با بدعت؛ اقامه حق و عدل و امر به معروف و نهی از منکر؛ اصلاح جامعه و پیکار با مفاسد؛ ضرورت فداکاری و جهاد در راه عقیده و مرام؛ بایستگی تشکیل حکومت دینی؛ روشن شدن مظلومیت اهل بیت‌(ع)؛ شکست سلطه‌ها در برابر سلاح شهادت و مظلومیت؛ الهام‌بخشی به آزادگان و حق طلبان؛ موج آفرینی مثبت در تاریخ؛ ضرورت اصلاح جامعه فاسد و منحرف است.

برملا ساختن جاهلی بودن حکومت وقت و برداشتن پرده از کار ظالمان و معرفی آنان به جوامع اسلامی؛ پیدایش احساسات دینی علیه ظالمان و حاکمان جور و ستم؛ احیای امر به معروف و نهی از منکر در جامعه و جلب عواطف مردم به سوی خاندان پیامبر(ص) از پیامدهای نهضت عاشورا برای جامعه اسلامی است.

بیدار شدن وجدان تاریخ و الگو گرفتن قیام امام حسین(ع) در برابر ظالمان؛ آگاهی مسلمانان نسبت به حقوقی که در برابر حاکمان دارند؛ زنده شدن دوباره حقایق اسلامی و دستورات و تعالیم روشن آن؛درک درست از معنا و ارزش شهادت در راه خدا و  اعتقاد به برتر بودن مرگ با عزّت از زندگی با ذلّت از دیگر پیامدهای نهضت عاشورا است.

با توجه به مؤلفه‌های یادشده، روشن می‌شود که «واقعه طف» (کربلا)، سراسر پیام، عبرت، درس، اثر و نتیجه است و این نشانگر آن است که پیروز واقعی میدان نبرد اندیشه و اعتقاد راستین، حسین(ع) است؛ نه شمشیرها و نیزه‌های پوسیده و خونریز یزیدی، در واقع وقتی سخن از پیروزی و ظفرمندی گروه حق به میان می‌آید صرفاً غلبه نظامی و مادی نیست؛ بلکه پیروزی اعتقادی، فکری و معنوی و چیرگی پیام و روح آن را نیز در بر می‌گیرد.


منبع: خبرگزاری شبستان