این بحث، مهمترین بحث از موضوعات مربوط به مهدویت است که متأسفانه غالباً حتی در بین دوستداران مطالعه در عرصه‌ی مهدویت مورد غفلت فراوان واقع می‌شود و تا این رُکن رکین از مباحث مطالعاتی مهدویت را یک شخص علاقه‌مند به مباحث مهدوی با دقت و به طور کامل به انجام نرساند رفتن به سایر حوزه‌های مطالعاتی اثر چندانی ندارد.

مباحثی مانند اینکه اساساً حقیقت ایمان و کفر چیست؟ یا رابطه‌ی حب اهل بیت و ایمان چه چیز است؟ شرط قبولی اعمال چه چیز است و به چه عواملی بستگی دارد؟ اینکه بنا به چه دلایل عقلی و نقلی در هر زمان خداوند باید حجتی بر خلقش داشته باشد؟ به چه علت امامت و بر چه مبانی عقل و نقلی تجلی و بالفعل شدن ولایت الله به عنوان باطن نبوت در آخرالزمان شکل می‌گیرد؟ این که چرا مردم خودشان نمی‌توانند برای خود امام برگزینند؟ حقیقت حیات و موت چه چیز است و چگونه حیات حقیقی شکل می‌گیرد؟ و … در این بخش از سیر مطالعاتی إن شاء الله حاصل خواهد شد.

۱. کل کتاب آثار اعتقاد به امام زمان علیه السلام، تألیف محمد قندهاری (مهمترین کتاب سیرمطالعاتی مهدویت در این موضوع همین کتاب است) (۸۶ صفحه)

۲. بخش یکم، فصل یکم از کتاب امام مهدی موجود موعود، تألیف آیت الله جوادی آملی (کل فصل امامت عام) (۳۰ صفحه)

۳. کل فصل اول و ۴ بخش نخست فصل دوم از کتاب از ظهور جهان تا جهان پس از ظهور حضرت ولی‌عصر (عجل الله تعالی فرجه الشریف)، تألیف عباس استاد آقایی (۳۹۰ صفحه)

۴. کل کتاب آخرالزمان شرایط ظهور باطنی‌ترین بعد هستی، تألیف اصغر طاهرزاده، انتشارات لب المیزان (۸۰ صفحه)

۵. کل کتاب رجعت از دیدگاه عقل، قرآن و حدیث، تالیف حسن طارمی، دفتر انتشارات اسلامی (۷۵ صفحه)

۶. بخش ۲۴ از کتاب امام مهدی از ولادت تا ظهور (پیرامون بحث رجعت)، تألیف آیت الله سید محمد کاظم قزوینی (۲۳ صفحه)

۷. کل کتاب بداء یا محو و اثبات الهی، تألیف علامه سید مرتضی عسگری، ترجمه محمد جواد کرمی، انتشارات مجمع علمی اسلامی (۴۲ صفحه)

۸. برخی از فصول کتاب عقاید اسلام در قرآن کریم، تألیف علامه عسکری، (از جلد اول این مباحث: عهد و میثاق (الست بربکم)، مباحث الوهیت، مباحث ربوبیت؛ از جلد دوم این مباحث: مشیت، بداء یا محو و اثبات، جبر و تفویض و اختیار و معنای آن ها و هم چنین قضا و قدر و از جلد سوم این مباحث: مطالبی درباره سیره مبلغان الهی بر حسب ترتیب زمانی ایشان عصر فترت و آباء رسول خدا صلی الله علیه و آله می‌شود.)

 

سیر متوسط: آثار شماره ۱ و ۲ و ۳ و ۴ و ۵ و ۷ (موارد حذفی نسبت به سیر جامع ۶ و ۸)

سیر مجمل: آثار شماره ۱ و ۲ و ۳ و ۴ و ۵ و ۷ (موارد حذفی نسبت به سیر جامع ۶ و ۸)

 

در این بخش که مبانی اعتقادی مهدویت است به علت اهمیت فراوان هر یک از مواردی که ذکر شده است تفاوتی بین سیر متوسط و مجمل وجود ندارد.