به گزارش مرکز خبر روابط عمومی مسجد مقدس جمکران دکتر سید مجید امامی با بیان اینکه تاریخ علمی و دقیقی از میلاد حضرت عیسی بن مریم علیه السلام نداریم، اظهار کرد: با وجود اینکه این روز اعتباری است، اما ارزش بسیار دارد، زیرا یکی از نواقص فرهنگ ما همین شناخت کم از حضرت عیسی است، که به‌حق مهم‌ترین مبشر و مژده دهنده به دین آخرالزمان بوده‌اند.
وی با تأکید بر اینکه عیسی(علیه السلام) موعود گراترین رسول تا پیش از ختمی‌مرتبت بود، ادامه داد: ایشان بشارت به منجی آخرالزمان و منجی تاریخ پسایهود می‌دادند که مخالفت و دشمنی سران منحرف‌شده بنی‌اسرائیل در پی داشت. قبل ظهور پیامبر خاتم نیز همین خصومت را با مسیحیان داشتند و ماجراهایی مانند اصحاب اخدود نشان از ظلم و تجاوز تاریخی علیه مسیحیان واقعی دارد. درحالی‌که مکتب عیسی(علیه السلام) سراسر بشارت بود و شاید به همین خاطر چندان شریعت مستقلی از آن به‌جای نماند.
رئیس بنیاد پژوهش و نشر مسجد مقدس جمکران روایت «لا مهدی إلّا عیسی بن مریم معه» را موردتوجه قرار داد و گفت: با وجود اینکه این حدیث در برخی منابع و نقل‌ها کلمه معه از آن افتاده و مشکلات و انحرافاتی به بار آورده، اما نزول عیسی(علیه السلام) را به‌عنوان کمی نشانه شناختی برای درک و رصد ظهور مطرح کرده است.
دکتر امامی با تأکید بر اینکه معیار قضاوت ما در مورد عیسی(علیه السلام) تعالیم، یادآورها و مستندات قرآن و سنت و نیز تحلیل عقلی ما از سیر و سیره و تعالیم این رسول الولعزم الهی است، تصریح کرد: به نظر اهل‌بیت(علیهم السلام) الولاعزم بودن به معنای نسبت تام این پنج رسول بزرگ جهانی و الهی با ماجرای آخرالزمان و ظهور و فرجام تاریخ است، همچنین ظهور در تعهد وجودی ایشان نسبت به رسالت اصلی است(و أُولُو العَزْمِ من الرُّسُلِ: الذینَ عَزَمُوا على أَمرِ الله فیما عَهِدَ إلیهم، لسان‏العرب، ج ۱۲، ص ۳۹۹) پس ما در خصوص پیوند هر یک از انبیا و رسل و مهدویت بحث‌های مهم و جذابی داریم.
رییس بنیاد پژوهش و نشر مسجد مقدس جمکران با اشاره به نویدهای مهدی(عجل الله تعالی فرجه) در انجیل برنابا گفت: در این کتاب آمده است: همچنان که برق از مشرق ساطع‌شده تا به مغرب ظاهر می‌شود،‌ ظهور پسر انسان نیز چنین خواهد شد، آنگاه علامت پسر انسان در آسمان پدید گردد، و در آن‌وقت جمیع طوایف زمین سینه‌زنی كنند و پسر انسان را ببینند كه بر ابرهای آسمان، باقوت و جلال می‌آید، آسمان و زمین زایل خواهد شد،‌ اما سخن من هرگز زایل نخواهد شد، اما از آن روز و ساعت هیچ‌کس اطلاع ندارد و حتی ملائكه آسمان ؛ لهذا شما نیز حاضر باشید زیرا در ساعتی كه گمان نبرید پسر انسان می‌آید.
وی با بیان اینکه مطابق نوشته « مستر هاكس آمریكایی» در كتاب خود «قاموس كتاب مقدس » كلمه «پسر انسان» ۸۰ بار در انجیل و ملحقات آن (عهد جدید) تكرار شده، خاطرنشان کرد: فقط ۳۰ مورد آن با حضرت عیسی(علیه السلام) قابل تطبیق هست و ۵۰ مورد دیگر از نجات‌دهنده‌ای سخن می‌گوید كه در آخرالزمان ظهور خواهد كرد، عیسی نیز با او خواهد آمد و او را جلال خواهد داد اما از ساعت و روز ظهور او جز خدا كسی اطلاع ندارد.
امامی با اشاره به اینکه این موضوع بهترین محور ارتباطی میان فرهنگی اسلام و مسیحیت است، گفت: از سوی مسیحیان، این موضوع نشانگر نیمی از دریای پیوند مسیحیت با آخرالزمان شیعی است، همچنین بسیاری از سربازان و همراهان قیام مهدوی البته پس از استبصار از میان پیروان آن است. اما از سویی دیگر اعتقاد جدی و نصوص شیعیان مبنی بر نزول عیسی در رکاب موعود و پس از ظهور ایشان، معانی و تفاسیر مهمی را متبادر به ذهن می‌سازد. البته در روایات ما بحث نزول حضرت مسیح(علیه السلام) است، نه ظهور آن بزرگوار. و این دو تعبیر و عنوان بسیار متفاوت است که یکی نشانگر غیبت و دیگری نشان‌دهنده عروج و رفع الی الله و نزول مجدد است.
وی خاطرنشان کرد: فرود آمدن حضرت عیسی مسیح(علیه السلام) از آسمان، در آخرالزمان، مورد اتّفاق تمام مسلمانان است. بیشتر مفسّران نیز این آیه را که می‌فرماید: «هیچ‌یک از اهل کتاب (تورات و انجیل) نیست مگر آنکه پیش از مرگ، به او (عیسی) ایمان آورد و او نیز روز قیامت به آن گواه باشد» به همین معنا تفسیر کرده‌اند. علامه مجلسی این تفسیر را از امام باقر(علیه السلام) روایت کرده است که فرمودند:«پیش از قیامت، (عیسی) به دنیا فرود آید و هیچ‌یک از ملت‌های یهود و مسیح نماند؛ مگر آنکه قبل از مرگ به او ایمان آورد و آن حضرت پشت سر مهدی (عجل الله تعالی فرجه) نماز گزارد.»

انتهای پیام/خ