به گزارش مرکز خبر روابط عمومی مسجد مقدس جمکران، از جمله برنامه های انتشارات کتاب مسجد مقدس جمکران در نمایشگاه کتاب تهران برگزاری جشن های امضای کتاب با حضور نویسندگان کتاب های پرمخاطب این ناشر مهدوی است که مخاطبان زیادی را جذب کرده است.

در این راستا دومین جشن امضای کتاب با حضور ابراهیم حسن بیگی نویسنده کتاب های «پدر پسر روح الله» و «مردی که راست می‌گفت» در غرفه انتشارات کتاب جمکران واقع در سالن A3 راهروی 7 نمایشگاه کتاب تهران برگزار شد و مورد استقبال علاقه مندان به کتاب و کتابخوانی قرار گرفت.

در حاشیه این جشن گفت وگویی با وی انجام دادیم که در زیر می خوانید.

 

*چند اثر شما به همت انتشارات کتاب جمکران منتشر شده است؟

در انتشارات جمکران دو کتاب بنده به چاپ رسیده است. نخستین کتابی که انتشارات جمکران از بنده چاپ کرده است کتاب «پدر پسر روح‌الله» است. موضوع اصلی این کتاب درباره حضرت امام خمینی(ره) با تکیه‌بر رفتارهای اجتماعی، اخلاقی و فکری ایشان است که جوانان و نوجوانانی که علاقمند به شناخت شخصیت ایشان در قالب داستان هستند می‌توانند این کتاب را مطالعه کنند.

کار دومی که در انتشارات مسجد مقدس جمکران به چاپ رسیده در حوزه کودک و نوجوان و به نام «مردی که راست می‌گفت» است که در واقع داستان مباهله است که اخیراً در قالب داستان واقعی که قرآن کریم هم به آن اشاره‌کرده است به چاپ رسیده است.

حدود دو الی سه کار دیگر هم وجود دارد از جمله طرح داستان مساجد که قرار است به‌زودی به مرحله چاپ برسد.

 

*همکاری خود با انتشارات کتاب جمکران را چطور ارزیابی می‌کنید؟ آیا درگذشته هم با این انتشارات همکاری داشتید؟

به‌هیچ‌عنوان با هیچ‌یک از دوستان در انتشارات جمکران قبلاً آشنایی نداشتم و گاهی کتاب‌هایی که در این حوزه می‌دیدم عمدتاً کتاب‌های مذهبی بود، اما به واسطه حضور مدیریت جدید این انتشارات و سابقه آشنایی بنده با ایشان همچنین تصمیم این انتشارات برای ورود به حوزه ادبیات، به این فکر افتادم که کارهایم را برای انتشار ارائه دهم که نتیجه آن انتشار کتاب پدر پسر روح‌الله بود.

از دلائلی که باعث شد بنده همکاری خود را با این انتشارات آغاز کنم این بود که معمولاً ویژگی هایی که نویسنده‌ها برای ناشران در نظر دارند را انتشارات جمکران داشت که ازجمله آن‌ها بحث سرعت عمل در کار است. به طوری که کتاب را در زمان اندکی منتشر می کنند.

همچنین کیفیت چاپ کتاب است که این موارد را در همین کتاب اول خود در انتشارات جمکران دیدم و این دلائل باعث شد که کتاب‌های دیگر خود را برای انتشار در اختیار انتشارات جمکران قرار دهم.

در کنار این‌ها سرعت عمل و تجدید چاپ و فروش کتاب پارامترهایی بود که کمتر از یک سال کتاب پدر پسر روح‌الله به چاپ دوم رسید و این نشان‌دهنده این است که مسجد جمکران در کار نشر به‌خصوص ادبیات به‌خوبی پیش رفته است و تمامی پارامترهای مدنظر نویسندگان را دارد به همین منظور من علاقه‌مند شدم تا این همکاری را ادامه دهم.

 

* آثاری که در حوزه ادبیات دینی کودک و نوجوان در سال‌های اخیر به چاپ رسیده است را چطور ارزیابی می‌کنید؟ در این زمینه چه آسیب‌هایی وجود دارد؟ پیشنهاد شما برای رفع این مشکلات چیست؟

وضعیت داستان کودک و نوجوان به خصوص در سال‌های اخیر آن شورونشاط و شادابی گذشته را ندارد و حتی فکر می‌کنم تعداد کتاب‌هایی که در حوزه ادبیات داستانی کار می‌شود قابل‌توجه نیست؛ چراکه درگذشته دوره‌هایی را داشتیم که نویسنده‌های کودک و نوجوان ما بسیار فعال بودند اما امروزه این اتفاق نمی‌افتد که به نظر من برای جذب نویسنده به کار و اینکه نویسنده‌ها را ترغیب کنیم که در این حوزه کار کنند باید غالب‌های پروژه توسط ناشران برای آنان تعریف شود.

ناشران باید به‌جای اینکه منتظر باشند تا نویسندگان کار خود را در حوزه کودک و نوجوان به آن‌ها ارائه دهند در قالب پروژه یک مجموعه را برای نویسندگان تعریف کنند و از آن‌ها بخواهند که این مجموعه را خودشان به سامان برسانند.

این طرح پروژه‌ها از قبل هم وجود داشت اما به‌صورت وسیع و گسترده نبود. به عنوان‌مثال می‌توانم به انتشارات کتاب جمکران اشاره کنم که چندین پروژه کاری در حوزه موضوعات مذهبی تعریف کرد و از نویسنده‌ها ازجمله بنده خواست تا با موضوعات و مفاهیم موردنظر و مناسب آثاری را منتشر کنیم که این کار کمک می‌کند تا هم ناشر به اهداف خود برسد و هم نویسنده‌هایی که به هر دلیل کم‌کار شدند و یا فعالیتشان کم شده ترغیب شوند تا حضور فعال‌تری در کار نوشتن داشته باشند.

درکل بنده تعریف پروژه برای هر کار ناشر را در حال حاضر مفید میدانم به‌خصوص تجربه‌هایی که در این سال‌های اخیر داشتم نشان داده است که کتاب‌های گروهی بهتر از تک کتاب جواب می‌دهد، یعنی یک مجموعه 10 تایی کتاب بهتر از یک تک کتاب به فروش می‌رود و به نفع ناشر است.

 

* در حوزه کودک و نوجوان چه سوژه‌هایی وجود دارد که هم برای این رده سنی جذاب باشد و هم بتواند آموزه‌های دینی آن‌ها را ارتقا دهد؟

ما چه در آموزه‌های دینی و چه در مسائل انقلاب و دفاع مقدس الگو و شخصیت‌های بزرگ تاریخی، حوادث و رویدادهای دینی و در هر حوزه ارزشی که کارکنیم چیزی را که در تولید این آثار باید توجه داشته باشیم بحث ادبیات داستان است؛ یعنی به ادبیات داستانی آن نوشته باید توجه داشته باشیم.

چیزی که در ابتدا مخاطب را جذب می‌کند موضوع نیست بلکه خود داستان است. وقتی‌که مخاطب داستان را شروع به خواندن می‌کند داستان وی را جذب می‌کند. به نظر بنده در کارهای مذهبی ناشرین صرفاً نباید به دنبال مطرح کردن یک محتوای دینی باشند، بلکه باید به شیوه‌های مطرح کردن ادبیات داستانی هم توجه کنند.

 

*در موضوعات مهدوی به چه سرفصل‌هایی می‌شود ورود کرد که هم برای مخاطب نوجوان به‌روز و ملموس باشد و هم بتواند پیام‌های مهدوی که در روایات آمده است را منتقل کند؟

بنده مجموعه ای در دست تهیه دارم که با همین نیت شروع به نوشتن آن کرده ام. هدف هم این بوده که نشان دهم می‌توانیم بدون اینکه مستقیم وارد موضوع شویم انتهای داستان مفهوم انتظار و امید را به خواننده منتقل کنیم.

در این اتفاق ممکن است اسم امام زمان(علیه السلام) هم برده نشود اما مفهوم انتظار که برای ما بسیار مهم است و در آموزه‌های دینی هم بزرگ‌ترین موضوع جریان فرج و انتظار است را به مخاطب منتقل می کند. این داستان من هم کاملا غیر مستقیم به امام زمان(علیه السلام) اشاره دارد و آخر هر کدام از داستان‌ها ما می‌بینیم که یک نفر به نوعی منتظر است.

انتهای پیام/ش