به گزارش مرکز خبر روابط عمومي مسجد مقدس جمكران ، حجت الاسلام علی محمدی هوشیار در نشست نقد و بررسی جریان‌های حوزه مهدویت، بابیان اینکه بحث مدعیان دروغین مهدویت مهم و خاص است، اظهار داشت: مهم‌ترین مؤلفه در این بحث، مربوط به منتظران دروغین مهدویت است، اینکه نقش منتظران دروغین مهدویت در شکل‌گیری مدعیان دروغین مهدویت چه بوده است.

وی گفت: هرزمانی که شوق مهدی خواهی به شکل حبابی و اشتیاق بی‌پایه در جامعه شکل بگیرد به همین تناسب تعداد مدعیان دروغین نیز زیاد می‌شود از همین رو باید به‌جای ایجاد شور و شوق مهدویت در جامعه در پی ایجاد شعور مهدویت باشیم.

این محقق و پژوهشگر مهدوی بابیان اینکه جامعه دینی ما از بحث شعور مهدویت فاصله گرفته است، افزود: چهار طبقه در بحث مدعیان وجود دارد، نخستین طبقه بندی مربوط به مدعیانی است که بر اساس اسلام طبقه‌بندی می‌شوند، مدعیانی مانند حرکت موحدین، جریان مهدیه، جریان قادیانی در بستر اهل تسنن شکل گرفتند و مدعی مهدویت بودند، همچنین در بستر تشیع گروه بشیریه و فاطمیه گروه‌هایی بودند که ادعای مهدویت کردند.

هوشیار دومین طبقه‌بندی را دسته‌بندی بر اساس شکل جغرافیایی آن‌ عنوان کرد و ادامه داد: در مصر و عراق بیشترین تعداد مدعیان دروغین مهدویت شکل گرفته است.

وی سومین گروه را حرکت‌های سلوکیه و مدعیان غیر مهدویه نام برد و افزود: آخرین طبقه‌بندی مهدویت این است که مدعیان دروغین مهدویت را بر اساس گونه شناسی ادعایی بررسی کنیم، بهترین نوع دسته‌بندی همین است.

این نویسنده کتب مهدوی با اشاره به علل پیدایش مدعیان دروغین مهدویت گفت: نخستین علت، زمینه‌های فرهنگی جامعه است، زمانی که در منبرهای ما خواب و مسائل بی‌پایه و اساس تعریف شود منجر به شکل‌گیری مدعیان دروغین می‌شود که در حال حاضر در جامعه این‌گونه مسائل زیاد است.

هوشیار بیان کرد: تا می‌توانیم باید فضای تعقل و فضای وحیانیت را برای مردم و نسل شیعیان فراهم کنیم تا مدعیان دروغین مهدویت از زمینه‌های فرهنگی سوءاستفاده نکنند.

وی دومین علت پیدایش مدعیان دروغین مهدویت در جامعه را بحران‌های اجتماعی بیان کرد و گفت: جنگ، پرکاری‌ها، قحطی‌ها، گرسنگی‌ها، ظلم و فساد در حکومت‌ها و کاهش میزان امید به زندگی دست‌به‌دست هم می‌دهند که انسان‌ها به دنبال منجی باشند اما تا زمانی که پایه تعقل و وحیانیت این افراد محکم نشده هر آن‌کسی که ادعای مهدویت کند مردم قبول می‌کنند.

این محقق و پژوهشگر مهدوی بابیان اینکه شور بدون شعور در جامعه اسلامی بسیار آسیب‌زا است، ادامه داد: نباید فضای تعجیل گرایی را در جامعه ایجاد کرد، کسانی که دنبال اغراض شخصی هستند عده‌ای را گمراه می‌کنند درحالی‌که حضرت مهدی(عجل الله تعالی فرجه) فرموده‌اند که اگر انسان خوبی باشید ما خودمان به شما سر می‌زنیم و نیازی نیست که به دنبال ما بگردید.

هوشیار گفت: بسیاری از منبری‌ها می‌گویند که به ظهور خیلی نزدیک شده‌ایم، درحالی‌که ائمه(علیهم السلام) تعجیل گراها را لعن کرده‌اند و نباید وقت برای ظهور تعیین کرد و باید منتظر امر خداوند بود و عجله نکرد.

وی فراهم کردن فضای احساسی و غیرعقلانی در جامعه را آسیب دیگر انتظار منجی موعود دانست و افزود: تخریب جایگاه علما و فقها و زیر سؤال بردن فقه و فقاهت یکی دیگر آسیب‌های انسان منتظر است، حال‌آنکه باید بدانیم آخرالزمان چه زمانی است، بر اساس تقسیم‌بندی قرآن کریم از زمان بعثت پیامبر اکرم(صلی الله علیه و آله) تا قیامت شامل آخرالزمان می‌شود.

نویسنده کتاب دکان های کاغذی بابیان اینکه آخرالزمان منحصر به زمان حال نمی‌شود که بتوان از آن سوءاستفاده کرد، ابراز کرد: ادعای سفارت از جانب امام عصر(عجل الله تعالی فرجه) بر اساس توقیع شریف امام زمان به سموری هر کس این ادعا را کند هم کذاب و هم مفتر است .

هوشیار ابراز کرد: ظهور امام زمان(عجل الله تعالی فرجه) مقدمه‌چینی و جمع‌آوری یار برای ایشان نمی‌خواهد و ظهور یک‌باره اتفاق می‌افتد و در دست خداوند است، هیچ‌کس از زمان ظهور حتی خود حضرت خبر ندارد و به‌یک‌باره رخ می‌دهد.

وی تکفیر مخالفان و وعده عذاب الهی را یکی دیگر از ادعاهای مدعیان دروغین مهدویت بیان کرد و افزود: مدعیان مهدویت تا می‌توانند فتاوای فقهی‌ جدیدی از خود صادر می‌کنند، درحالی‌که امام زمان(عجل الله تعالی فرجه) وصی است و وصی اجازه نص شریعت را ندارد.

انتهای پیام/تس