به گزارش مرکز خبر روابط عمومی مسجد مقدس جمکران، حجت الاسلام اسدالله مصطفوی با اشاره به اندیشه های مهدوی امام خمینی(ره) گفت: امام خمینی(ره) نقش ویژه ای برای حضرت حجت(عجل الله تعالی فرجه) در عالم وجود و نظام هستی قایل بودند و امام مهدی(علیه السلام) را به عنوان ولی الله الاعظم(عجل الله تعالی فرجه)، واسطه خیر و عنایات حق تعالی می دانستند.

وی ادامه داد: امام راحل در این راستا می فرمایند: ما همه محتاجیم که دعای خیر حضرت(عجل الله تعالی فرجه) بدرقه راه امت جدشان پیامبر(صلی الله علیه و آله) باشد چرا که همه نظام عالم وجود توسط وجود مبارک امام زمان(عجل الله تعالی فرجه) و انسان کامل با خدا مرتبط می باشد.

حجت الاسلام مصطفوی با بیان اینکه آنچه که به عنوان فیض الهی به انسان ها می رسد از ناحیه انسان کامل و ولی الله الاعظم(عجل الله تعالی فرجه) است، اظهار کرد: امام خمینی(ره) حضرت حجت را به عنوان عصاره موجودات ذیل تفسیر سوره والعصر می دانند و می فرمایند وارث نبوت امام امت و عصاره خلقت حضرت ولی عصر می باشد.

این کارشناس مهدوی امام زمان را وارث همه خوبی ها دانست و بیان داشت: امام خمینی(ره) در بحث وجود حضرت حجت معتقدند در نزول سوره قدر که در شب قدر به پیامبر خاتم(صلی الله علیه و آله) نازل شده حضرت حجت(عجل الله تعالی فرجه) سر امتداد لیله‌القدر هستند.

وی گفت: امام خمینی(ره) می فرمایند در شب قدر پیامبر از جهت نفس مبارک شان واصل به ذات حق می شوند و چون به مقام قرب رسیده اند سبب نزول قرآن و فرشتگان می شوند تا همه مقدرات عالم هستی توسط فرشتگان به محضر پیامبر عرضه شود.

حجت الاسلام مصطفوی با بیان اینکه نزول قرآن در شب قدر در سوره قدر با صیغه مضارع بیان شده است، تصریح کرد: همه ملائکه و فرشته روح در شب قدر نازل می شوند و چون شب قدر در هر ماه مبارکی وجود دارد نمی شود گفت فقط مربوط به زمان حضرت رسول(صلی الله علیه و آله) می باشد.

این کارشناس مهدوی ادامه داد: تمامی مفسران در این بحث معتقدند شب قدر بعد از پیامبر(صلی الله علیه و آله) نیز در هر ماه رمضان ادامه دارد، بنابراین امام خمینی(ره) می فرمایند: اگر شب قدری وجود دارد و تنزل روح در آن صورت می گیرد آن کسی که می تواند محل نزول ملائکه باشد وجود حضرت مهدی (عجل الله تعالی فرجه) است چرا که حضرت حجت(عجل الله تعالی فرجه) سر امتداد لیله القدر هستند.

وی با بیان اینکه امام خمینی(ره) می فرمایند: پیامبر(صلی الله علیه و آله) به عنوان صاحب ولایت مطلقه کلیه الهیات و ولایت کبری هستند، ابراز کرد: امام زمان(عجل الله تعالی فرجه) نیز خاتم ولایت ایشان هستند به طوری که از رسول اکرم(صلی الله علیه و آله) ولایت شروع شده و تا حضرت حجت(عجل الله تعالی فرجه) ادامه دارد.

حجت الاسلام مصطفوی با بیان اینکه امام خمینی(ره) می فرمایند یکی از ثمرات بعثت پیامبر(صلی الله علیه و آله) وجود مبارک حضرت حجت(عجل الله تعالی فرجه) است، تصریح کرد: امام زمان(عجل الله تعالی فرجه) بزرگترین ثمره بعثت حضرت رسول می باشند.

این کارشناس مهدوی اظهار کرد: امام خمینی(ره) در بحث غیبت امام زمان(عجل الله تعالی فرجه) می فرمایند: برای این که در تمام دنیا عدالت به معنای واقعی اجرا شود و عدالت جهان شمول در عرصه فردی، اجتماعی، حکومتی و خانواده صورت گیرد در تمام بشر هیچکس لیاقت این را نداشته مگر امام زمان(عجل الله تعالی فرجه) که خداوند حضرت را برای بشریت ذخیره کرده تا عدالت را در همه عرصه ها به منصه ظهور برساند.

وی با بیان اینکه امام خمینی(ره) نیز می فرمایند هر یک از انبیاء در زمان خود مجری عدالت بودند ولی موفق به اجرای آن نشدند و توفیق اجرای عدالت به تمام معنا در زمین اتفاق نیفتاد، گفت: اما کسی که عدالت را بتواند به این گستردگی اجرا کند حضرت حجت(عجل الله تعالی فرجه) است.

با ظهور همه انحرافات از بین می رود

حجت الاسلام مصطفوی ادامه داد: به طور مثال اجرای عدالت فقط در رفاه و آسایش نیست بلکه بر اساس اعتقاد امام خمینی(ره) اجرای عدالت در تمام مراتب انسانیت است به طوری که وقتی امام زمان(عجل الله تعالی فرجه) ظهور کنند تمام انحرافات عملی، روحی، عقلی و … از بین رفته و تمامی آنها با عدالت صحیح می شوند.

این کارشناس مهدوی افزود: به طور مثال اگر اخلاق انسانی منحرف باشد به طوری که خودش نداند در زمان ظهور حضرت(عجل الله تعالی فرجه) همه این انحرافات به اعتدال برگردانده می شود و عدالت در تمامی جنبه ها اتفاق نمی افتد مگر به وسیله حضرت ولیعصر(عجل الله تعالی فرجه).

وی با اشاره به برگرداندن عقاید کج به صراط مستقیم توسط امام عصر(عجل الله تعالی فرجه) تصریح کرد: امام خمینی(ره) می فرمایند: قرآن حضرت ولیعصر(عجل الله تعالی فرجه) را به عنوان ذخیره برای عدالت معرفی می کند، این مسئله برای هیچکس در اولین و آخرین برایش مطرح نبوده و فقط برای حضرت حجت(عجل الله تعالی فرجه) این امکان وجود دارد.

حجت الاسلام مصطفوی با اشاره به دو نگاه حقیقی و حقوقی به شخصیت حضرت ولیعصر(عجل الله تعالی فرجه) از نگاه امام خمینی(ره) بیان کرد: شخصیت حضرت مهدی(عجل الله تعالی فرجه) منحصربفرد است که خدای متعال اجرای عدالت را به ایشان اختصاص داده و عدالت از سوی حضرت(عجل الله تعالی فرجه) در عالم منتشر می شود.

اسمی که باید برای امام مهدی(عجل الله تعالی فرجه) به کار برد…

این کارشناس مهدوی با اشاره به لزوم آمادگی برای فرج حضرت مهدی(عجل الله تعالی فرجه) در نگاه امام خمینی(ره) گفت: امام خمینی(ره) می فرمایند: نمی توان اسم رهبر را روی ایشان گذاشت چرا که بزرگتر از آن است و نمی توان صفت اولین را در دنیا برای حضرت(عجل الله تعالی فرجه) به کار برد چون دومی ندارند و باید ایشان را مهدی موعود(عجل الله تعالی فرجه) بنامیم به عنوان کسی که خدا برای جهان ذخیره کرده است.

وی با اشاره به غیبت امام عصر(عجل الله تعالی فرجه) تصریح کرد: امام خمینی(ره) در این باره می فرمایند: ما برای اجرای عدالت و ظهور حضرت(عجل الله تعالی فرجه) چه کرده ایم؟ ما باید خود را مهیا کنیم تا در برابر حضرت مهدی(عجل الله تعالی فرجه) روسفید باشیم و عدل و عدالت را به اندازه خودمان اجرا کنیم.

حجت الاسلام مصطفوی ادامه داد: به طور مثال حاکمان حکومت به اندازه ای خود و هر کدام از انسان ها نیز به اندازه حد و توان خود عدالت را اجرا کنند به این معنی که اگر من تمنای ظهور دارم پس به عنوان کسی که منتظر حضرت(عجل الله تعالی فرجه) هستم در جامعه منتظر به سهم خودم برای اجرای عدالت نقش ایفا کنم.

این کارشناس مهدوی با بیان اینکه امام خمینی(ره) می فرمایند: چیزی که دنیا را تهدید می کند موشک ها نیست بلکه انحرافات اخلاقی است، اظهار کرد: در روایت آمده است دنیادوستی خمیرمایه همه لغزش هاست بنابراین اساس دنیا حب نفس است به این ترتیب که چون خودم را از همه بالاتر می بینم محبتم به دنیا بیشتر است.

وی افزود: بنابراین امام خمینی(ره) نتیجه می گیرند که حب نفس مطابق بعضی روایات به جایی کشیده می شود که عده ای امام زمان(عجل الله تعالی فرجه) را در زمان حضور تکفیر می کنند، امام(عجل الله تعالی فرجه) در مقابل فعل عده ای می ایستند و حب نفس آنها مانعی می شود برای قبولی امام(عجل الله تعالی فرجه) و ایشان را تکفیر می کنند و به اصلاح خود توجه ای ندارند.

انتظار مطلوب…

حجت الاسلام مصطفوی با اشاره به اینکه امام خمینی(ره) در برداشت از انتظار چند نگاه را مطرح می کنند، تاکید کرد: امام خمینی(ره) می فرمایند بعضی انتظار فرج را به این می دانند که کسی در منزل می نشیند و دعا می کند، این افراد مردم صالحی هستند که به تکلیف خود عمل می کنند اما به اقدام عملی و تشکیل حکومت فکر نمی کنند که این مسئله مطلوب نیست.

این کارشناس مهدوی ادامه داد: امام خمینی(ره) معتقدند عده ای دیگر می گویند کاری نداشته باشیم که در جهان چه می گذرد و فقط تکلیف فردی خود را انجام دهیم حضرت حجت(عجل الله تعالی فرجه) خود عالم را اصلاح می کند، اینها نیز آدم های صالحی هستند ولی مطلوب ظهور حضرت مهدی(عجل الله تعالی فرجه) نمی باشند.

وی با بیان اینکه بر اساس نگاه قرآنی دو وظیفه فردی و اجتماعی روی دوش انسان هاست، تصریح کرد: در حیطه وظیفه فردی رعایت تقوا و در حیطه وظیفه اجتماعی امر به معروف و نهی از منکر بر عهده ماست.

حجت الاسلام مصطفوی خاطرنشان کرد: امام خمینی(ره) می فرمایند: عده ای معتقدند عالم باید پر از معصیت شود تا امام عصر(عجل الله تعالی فرجه) ظهور کنند و ما نباید جلوی گناهان را بگیریم تا از این طریق به فرج حضرت(عجل الله تعالی فرجه) نزدیک شویم!؛ این تفکر نیز باطل است چرا که باید تلاش کنیم تا موانع ظهور حضرت حجت(عجل الله تعالی فرجه) را برطرف سازیم.

این کارشناس مهدویت با بیان اینکه امام خمینی(ره) می فرمایند: همانگونه که حضرت ابراهیم پرچمدار توحید از کنار کعبه بودند امام زمان(عجل الله تعالی فرجه) نیز از کنار کعبه ندای ظهور را سر می دهند، خاطرنشان کرد: همانطور که قرآن در مورد دستاورد بعث پیامبر(ص) فرمود: انبیا آمدند تا غل و زنجیر را از دست مردم باز کنند و آنها را از هرچه کجی است برهانند حضرت مهدی(عجل الله تعالی فرجه) نیز می آیند تا انسان ها را از غل و زنجیر رها سازند.

وی با بیان اینکه در نگاه امام خمینی(ره) حضرت مهدی(عجل الله تعالی فرجه) ابعاد وجودی مختلفی دارند، خاطرنشان کرد: تاکنون یک بعد از ابعاد وجودی حضرت(عجل الله تعالی فرجه) برای ما ظاهر شده است، همانطور که پیامبر(ص) حاکم بر همه موجودات هستند امام زمان(عجل الله تعالی فرجه) نیز حاکم بر همه موجودات می باشند، خاتم الانبیاء(ص)، خاتم رسل است و امام زمان(عجل الله تعالی فرجه) خاتم الائمه(علیه السلام).

انتهای پیام/ح/خبرگزاری شبستان