به گزارش مرکز خبر روابط عمومی مسجد مقدس جمکران، حجت الاسلام رحیم کارگر در پاسخ به سوالی در مورد نقش تاییدات هفتگی حضرت حجت(علیه السلام) بر کارنامه اعمال مومنین و تاثیر آن بر مقدرات سالانه ای که در لیالی قدر نوشته می شود، اظهار کرد: بحث تقدیر اعمال با عَرضه اعمال فرق می کند. عَرضه اعمال یعنی پرونده رفتارها و گفتارهای انسان را به مشاهده امام زمان(عجل الله تعالی فرجه) می رسانند و حضرت این کارنامه اعمال هفتگی را می بینند و از همه کارهای ما اطلاع دارند.

وی ادامه داد: ولی تقدیری که طی سال برای ما رخ می دهد و در شب های قدر مقدر می شود به این معناست که برنامه یک ساله ما نوشته و تعیین می شود که این تقدیر هم باید به امضای امام زمان(عجل الله تعالی فرجه) برسد؛ البته باید بدانیم که زندگی ما یک زندگی تصادفی و شانسی نیست یعنی به گونه ای نیست که آینده ای نداشته باشیم و همه کارها را اتفاقی و شانسی بدون هیچ طراحی و نقشه قبلی به سرانجام برسانیم.

عضو هیات علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی تصریح کرد: صد درصد همه برنامه ها، رفتارها و گفتارهای ما دارای برنامه و ایده و قواره کلی است و این قواره کلی متناسب با نیات، عزم و مقاصد ما شکل می گیرد به همین دلیل وقتی که در شب های قدر اعمال مان مقدر، تایید و امضاء می شود نشان دهنده آن است که ما در قالب یک طرح کلی در یک سال آینده حرکت رو به جلو خواهیم داشت.

این پژوهشگر مهدوی با بیان اینکه درک شب های قدر هشتاد سال انسان را جلو می برد، به نقش حضرت ولیعصر(عجل الله تعالی فرجه) در این خیزش اشاره کرد و گفت: هر چه قدر که در شب های قدر تلاش کنیم و نیت خودمان را تغییر دهیم، نیت های خیر داشته باشیم، دعا کنیم و از خداوند بخواهیم که کمک کند تا مسیر درستی را داشته باشیم، باعث می شود که تقدیرات ما به نحو احسن رقم بخورد؛ به عبارت دیگر نیت صادقانه، خالصانه، رو به رشد و کمال گرایانه ما همه و همه سبب می شود به جلو رفته و از رکود و سکوت و درماندگی و وادادگی نجات یابیم.

وی ادامه داد: اینکه گفته شده شب قدر هشتاد سال ما را جلو می برد به همین دلیل است. اگر در شب های قدر تقدیرات ما به خوبی رقم بخورد نه تنها برای سال های آینده بلکه برای آخرت ما نیز کفایت می کند، در شب های قدر فقط به فکر طراحی و نقشه چینی برای سال آینده خود نیستیم بلکه برای همه آینده دعا می کنیم. این لیالی تضمین کننده دنیا و آخرت است، تضمین کننده بهشت جاودانه برای ماست و این لطف و عنایتی است که خداوند در حق مومنان و خداباوران فضل کرده است.

کارگر با اشاره به اینکه شب های قدر سیر مقامات عرفانی برای انسان های عادی است، ابراز کرد: عرفا که در طول سال به زهد و تزکیه نفس می پردازند و مقامات مختلفی را طی می کنند اما در شب های قدر یک انسان عادی می تواند همه این حالات را در یک شب پیدا کند البته رسیدن به جایگاه والای عرفانی نیازمند آن است که انسان کامل دست انسان را بگیرد و انسان کامل عصر ما امام زمان(عجل الله تعالی فرجه) است که دست تک تک انسان های مخلص و منتظران واقعی را می گیرد و آنها را به مراحل بالای رشد و عرفان و سیر و سلوک روحی می کشاند، فقط باید کمی بیشتر تامل کنیم و یک مقدار از این زندگی پر زرق و برق و ظواهر دوری کنیم.

عضو هیات علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی تاکید کرد: نیاز است کمی به باطن و عمق زندگی هم نگاه کنیم، ما هیچ وقت به باطن و عمق زندگی پی نمی بریم چون ظواهر را می بینیم، شب قدر به ما کمک می کند که کمی دقیق تر و ژرف تر بیندیشیم و به کُنه هستی و آفرینش فکر کنیم که این اندیشه نتیجه مثبتی برای ما به همراه خواهد داشت.

وی در مورد رضایت امام زمان(عجل الله تعالی فرجه) در شکل گیری تقدیرات مطلوب در ایام لیالی قدر گفت: رضایت حضرت ولی عصر(عجل الله تعالی فرجه) برای آن است که بتوانیم خواست ها و اراده هایمان در زندگی را کمی واقعی تر، درست تر و عمیق تر کنیم به همین دلیل اگر واقعا خواهان توبه و اصلاح و جلب آمرزش الهی هستیم، این مهم فقط و فقط می تواند از مسیر و معبر رضایت امام زمان(عجل الله تعالی فرجه) حاصل شود.

کارگر در ادامه تصریح کرد: رضایت حضرت حجت(عجل الله تعالی فرجه) به این معنا است که واقعا خواستار اصلاح باشیم و با تمام وجود دنبال راه درست بوده و در شب قدر با تمامی اخلاص و تمامی توان مان آمده ایم تا بتوانیم از این زندگی ویران و داغان و پر از تباهی دوری کنیم و به یک حیات طیبه و معنوی برسیم.

وی افزود: تمامی این موارد فقط و فقط از مسیر ولایت امام زمان(عجل الله تعالی فرجه) و رضایت حضرت حجت(عجل الله تعالی فرجه) به دست می آید تا زمانی که حضرت مهدی(عجل الله تعالی فرجه) از ما راضی نشود به هیچ جا نخواهیم رسید همان طور که هیچ کسی هم به هیچ جایی نرسیده است. علت هم آن است که ما صداقت و اخلاص واقعی را نداریم، در ظاهر یک چیز می گوییم و در باطن یک چیز دیگر، بسیاری از کارهایمان در مسایل دینی، اخلاقی و مذهبی احساسی و زودگذر است و عمق ندارد.

عضو هیات علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی ادامه داد: جوگیر شب قدر می شویم و دعا و گریه و استغفاری می کنیم و بعد تمام. در ظاهر گریه می کنیم و در باطن باز هم در همان فضای گذشته هستیم، در ظاهر استفغار می کنیم و در باطن از شیطان و هوای نفس گسست نداریم. این تضاد عجیب و تناقضی است که بین خواست و رفتارهای واقعی انسان وجود دارد.

این پژوهشگر مهدوی در پایان خاطرنشان کرد: چشم مان گریان ولی قلب مان دنبال گناه است، امشب با خدا سخن می گوییم و فردا و پس فردا در اختیار شیطان هستیم و خودمان را گول می زنیم و سعی می کنیم با احساسات زودگذر خود را خالی کنیم و دوباره بعد از آن، روز از نو، روزی از نو و این دور و تسلسل ایجاد می کند که حکایت از آن دارد که نه توبه ما قبول شده و نه اعمال ما درست بوده و نه مقدرات ما عوض شده و نه امام زمان(عجل الله تعالی فرجه) از ما راضی بوده است. لذا در لیالی قدر باید عزم و نیت درست داشته باشیم.

انتهای پیام/ح/شبستان