به گزارش مرکز خبر روابط عمومی مسجد مقدس جمکران، حجت‌الاسلام دکتر بهرام دلیر در جلسه نقد کتاب «سفر تا قاف عشق» که در مرکز پژوهش های مسجد مقدس جمکران برگزار شد، بابیان اینکه امام(ره) در اوج عرفان رهبری انقلاب را برعهده‌گرفت، افزود: عرفان متشکل از حوزه‌های نظری و عملی است که امام خمینی(ره) به آن‌ها آگاه و بر خویشتن خویش مسلط بودند که توانستند به آن میزان قدرت دست یابند.

مدیر گروه فرهنگ و اندیشه اسلامی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی با تأکید بر اینکه رابطه سیاست و دیانت، رابطه خادم و خدوم است، تصریح کرد: سیاست باید در اختیار دیانت باشد و به فرموده شهید مدرس، سیاست ما عین دیانت ما است.

دلیر با تأکید بر اینکه اگر ما «ان تقوم بالله» باشیم تکبر و غرور از ما دور می‌شود، عنوان کرد: اگر به این مهم پایبند باشیم، نزاع‌های سیاسی از ایران رخت می‌بینند، چراکه عامل همه نزاع‌ها خودپسندی‌ها است.

وی خاطرنشان کرد: عقل اگر در حوزه بایدها قرار گیرد عرفان عملی و اگر در حوزه هست و نیست‌ها قرار گیرد، حوزه نظری است، درحالی‌که غرب عقل را ابزار می‌داند، اما عقل واحد و مجرد است و چندین نوع نیست، بنابراین عقل به اعتبارات مختلف تقسیم می‌شود.

مدرس دروس معارف اسلامی با تأکید بر اینکه ولایت‌فقیه ولایت مطلق ایست، عنوان کرد: برخی موارد که در دیدگاه برخی عرفا هدف است، در دیدگاه ایشان مقدمه است به‌گونه‌ای که ایشان به خویشتن خویش بیشترین حمله را داشته است.

وی با اشاره به فرموده امام راحل افزود: ایشان می‌فرمودند که ای نفس خبیثِ نویسنده بهوش و یا می‌گفتند: ای نفس پلید تا به کی. همچنین در مقدمه کتابی می‌نویسند: من خود اعتراف می‌کنم حرفی از اولیای الهی نبرده‌ام و چه‌بسا این قلم در خدمت ابلیس خبیث و نفس پلید باشد.

دلیر با تأکید بر اینکه پژوهشی مستقل باید در زمینهٔ عرفان عملی امام صورت گیرد، اظهار کرد: در عرفان عملی عارفی که خود را نشکند عارف نمی‌شود، و باید دارای اخلاق باشد چراکه اخلاق زمینه عرفان است.

وی بابیان اینکه عقل متضاد عشق نیست، گفت: خدای متعال این دو را مجزا از هم نیافریده و آدم عاشق قطعاً دیوانه نیست، بنابراین انسان می‌تواند دارای هردو این‌ها بوده و امام راحل نیز دارای مؤلفات متعددی نیست.

مدرس دروس معارف اسلامی با اشاره به اینکه امام راحل متفاوت از سایر رجل سیاسی ممتاز در دنیا به شمار می‌رود، گفت: ایشان هیچ‌گاه اجازه تعرض به دشمن نمی‌داد و نمی‌خواست به هر روشی بر دشمن پیروز شود.

وی خاطرنشان کرد: امام در مواجهه با مجاهدین خلق و دشمنان جنگ تحمیلی همواره بر عقاید خو پایبند بوده و مانع از ترور اسیران آن‌ها می‌شد، و شیوه برخورد آن‌ها متفاوت از دیگر افراد بود.

دلیر با اشاره به اینکه صفات شیطانی به‌دوراز شخصیت امام راحل بود، عنوان کرد: هیچ‌گونه صفت شیطانی در ایشان وجود نداشت و همواره به دوری از آن‌ها توصیه می‌کردند، به‌گونه‌ای که به‌شدت با غرور، حسد، زیاده‌خواهی و غیره مقابله می‌کردند.

وی بابیان اینکه فقیه در رأس هرم عرفان قرار دارد، گفت: امام راحل به‌عنوان فقیه و ولی‌فقیه انسان کاملی بود که دانش‌آموخته حکمت متعالی بود و استقلال کشور را ناشی از بیداری می‌دانست، همچنین تلاش می‌کرد تا ملت را به‌سوی عرفان عملی سوق دهد.

انتهای پیام/خ