به گزارش مرکز خبر روابط عمومی مسجد مقدس جمکران، در زیارت عاشورایِ امام حسین(علیه السلام) علاوه بر مطالب مطرح شده از تولا و تبرا، سلام و لعن، سِلم و حُرب و درخواست ثبات و پایداری در احقاق حق، ابراز نفرت و انزجار از پایه گذاران ستم و مباشران قتل سید الشهدا(علیه السلام) و پیروان آنان در طول تاریخ، اشاراتی به موضوع مهدویت و خون خواهی و انتقام امام زمان(عجل الله تعالی فرجه) از قاتلان امام حسین(علیه السلام) شده است که به نوعی پیوندی میان عاشورا و مهدویت را نشان می دهد؛ از این رو و به مناسبت فرا رسیدن ایام محرم حسینی در سلسله گفت و با حجت الاسلام و المسلمین معنوی، استاد حوزه و دانشگاه ابعاد این ارتباط را به بحث و بررسی گذاشته ایم که در ادامه اولین شماره آن به حضورتان تقدیم می شود:

حجت الاسلام و المسلمین معنوی، استاد حوزه و دانشگاه با بیان اینکه در زیارت عاشورا به عنوان یکی از زیارات منسوب به امام حسین(علیه السلام)، بستر مناسبی برای مهدی پژوهی وجود دارد، اظهار کرد: در فرازهایی از این زیارت به امامت و مهدویت پرداخته شده است که در یکی از آنها، خونخواهی امام حسین(علیه السلام) را با همراهی «امام منصور» طلب می کنیم و می گوییم: «فَاَسْئَلُ اللَّهَ الَّذى اَکْرَمَ مَقامَکَ وَ اَکْرَمَنى بِکَ اَنْ یَرْزُقَنى طَلَبَ ثارِکَ مَعَ اِمامٍ مَنْصُورٍ مِنْ اَهْلِ بَیْتِ مُحَمَّدٍ صَلَّى اللَّهُ عَلَیْهِ و آلِهِ؛ پس مى خواهم از آن خدائى که گرامى داشت مقام تو را و گرامى داشت مرا بخاطر تو که روزیم گرداند خونخواهى تو را در رکاب آن امام یارى شده از خاندان محمد صلى اللّه علیه و آله».

 

منظور از «اِمامٍ مَنْصُورٍ» در زیارت عاشورا، امام زمان(عجل الله تعالی فرجه) است

وی اضافه کرد: ما جایگاه امامت و ولایت را جایگاهی گرامی، مورد احترام و شایسته تقدیر می دانیم و معتقدیم که خداوند متعال این مقام را به امام حسین(علیه السلام) عنایت کرده است لذا از خداوند می خواهیم که به ما چنین توفیقی عنایت شود که همراهی امام منصور از اهل بیت پیامبر(صلی الله علیه و آله) در خونخواهی از قاتلان ایشان را روزی ما قرار دهد.

معنوی گفت: امام صادق(علیه السلام) در حدیثی فرمودند: «خداوند متعال حضرت مهدی(عجل الله تعالی فرجه) را منصور نامیده است، همانگونه که پیامبر را محمد(صلی الله علیه و آله) و عیسی(علیه السلام) را مسیح نامیده است»­ یعنی براساس این حدیث، آن امام منصوری که ما می خواهیم تا خون بهای سیدالشهدا(علیه السلام) را با ایشان طلب کنیم، امام مهدی(عجل الله تعالی فرجه) است.

خون بهای امام حسین(علیه السلام) امامت امام دوازدهم(عجل الله تعالی فرجه) است

وی با اشاره به نکات مطرح شده در این فراز زیارت عاشورا تاکید کرد: نکته اول آن است که قیام عاشورا، برای از بین بردن باطل در مقابل حق شکل گرفته و در حقیقت اظهار پیروزی حق بر باطل بود، البته قیامی تاسیسی نبود زیرا تاسیس در زمان پیامبر(صلی الله علیه و آله) و حتی قبل از ایشان انجام شده بود و این قیام برای تثبیت بود و تحکیم آن در زمان امام مهدی(عجل الله تعالی فرجه) خواهد بود.

این کارشناس مهدوی ابراز کرد: با شهادت حضرت سیدالشهدا(علیه السلام) امامت نه تنها خاتمه پیدا نمی کند، بلکه ادامه و استمرار هم پیدا می کند چنان که خونبهای امام حسین(علیه السلام) امامت امام دوازدهم(عجل الله تعالی فرجه) است و این شجره طیبه ادامه خواهد داشت.

 

پاداش الهی برای ایثارگری های امام حسین(علیه السلام)

معنوی با بیان اینکه در زیارت های دیگر نیز خطاب به سیدالشهدا(علیه السلام) آمده که حضرت(علیه السلام) «سَیِّدِ الْأُسْرَهِ الْمَمْدُودِ بِالنُّصْرَهِ، سرور خاندان، مدد یافته به یارى» هستند یعنی ایشان به عنوان فردی که امامت در زمره و تبارش قرار گرفته است، یاری خواهند شد، گفت: خداوند در مقابل ایثار و ازخودگذشتگی سیدالشهدا(علیه السلام) مقرر کرده که امامت در خاندان ایشان، شفاعت در تربیتشان و سعادت و پیروزی در زمان رجعت با ایشان باشد.

کارشناس مهدویت با بیان اینکه اوصیاء الهی از عترت امام حسین(علیه السلام) هستند، گفت: فرآیند خونخواهی امام حسین(علیه السلام) بعد از ظهور امام زمان(عجل الله تعالی فرجه) خواهد بود تا خداوند به برکت ایشان و در سایه حکومت مهدوی، خونبهای سیدالشهدا(علیه السلام) را بگیرد و این نشان دهنده آن است که برخلاف نظر و خیال باطل امام ستیزان و مهدی گریزان، امامت و مهدویت با شهادت امام حسین(علیه السلام) از بین نخواهد رفت و تبار امام دوازدهم(عجل الله تعالی فرجه) از سیدالشهدا(علیه السلام) است و امامت ایشان و آباء و اجدادشان به امامت امام حسین(علیه السلام) باز می گردد، یعنی بعد از شهادت ایشان نیز امامت ادامه خواهد داشت.

 

امام زمان(عجل الله تعالی فرجه) انتقام خون امام حسین(علیه السلام) را خواهد گرفت

وی با بیان اینکه این امامت نه تنها محکوم به شکست نیست بلکه نتیجه آن پیروزی امام حسین(علیه السلام) و امامان بعد از ایشان است، تاکید کرد: تبلور این پیروزی در ظهور امامی است که در زیارت عاشورا از ایشان با عنوان «امام منصور» یاد می شود که از اهل بیت پیامبر(ص) است؛ و خداوند به برکت این ذریه که در تبار امام حسین(علیه السلام) قرار گرفته انتقام خون ایشان را خواهد گرفت.

معنوی با بیان اینکه در زیارت عاشورا به موضوع رجعت از اعتقادات امامیه اشاره شده است، تصریح کرد: این اعتقاد با ظهور امام دوازدهم(عجل الله تعالی فرجه) محقق می شود.

چهار  صفت امام زمان(عجل الله تعالی فرجه) در زیارت عاشورا

این استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به اینکه در فراز دیگری از زیارت عاشورا به موضوع مهدویت به شیوه دیگری پرداخته شده است، گفت: در این فراز داریم: «وَ اَسْئَلُهُ اَنْ یُبَلِّغَنِى الْمَقامَ الْمَحْمُودَ لَکُمْ عِنْدَ اللَّهِ وَ اَنْ یَرْزُقَنى طَلَبَ ثارى مَعَ اِمامٍ هُدىً ظاهِرٍ ناطِقٍ (بِالْحَقِّ) مِنْکُمْ؛ و از او خواهم که برساند مرا به مقام پسندیده شما در پیش خدا و روزیم کند خونخواهى شما را با امام راهنماى آشکار گویاى (به حق) که از شما (خاندان) است» که در این فراز، به ۴ صفت امام زمان(عجل الله تعالی فرجه) پرداخته می شود.

 

مختار منتقم خون امام حسین(علیه السلام) نبوده است

وی با اشاره به اینکه استمرار امامت و ولایت و پیروزی حق بر باطل برای همیشه ایام، از نکات مهم پیوند عاشورا و مهدویت، گفت: این مهم به جهت رسیدن امامت و ولایت از سیدالشهدا(علیه السلام) به امام زمان(عجل الله تعالی فرجه) است و این نشان می دهد، جنبش ها و نهضت هایی که برای انتقام خون امام حسین(علیه السلام) در طول تاریخ رخ داد و در راستای امامت و مهدویت، تلقی می شد، نه تنها مشروعیت و حقانیت ندارد، بلکه هیچ یک از آنها به نتیجه حکومت امام دوازدهم(عجل الله تعالی فرجه) نرسیده اند و موفق به انتقام خون سیدالشهدا(علیه السلام) نشده اند.

معنوی با بیان اینکه بر اساس زیارت عاشورا، مختار منتقم خون امام حسین(علیه السلام) نبوده است و منتقم حقیقی خون سیدالشهدا(علیه السلام)، امام زمان(عجل الله تعالی فرجه) است، تصریح کرد: آنچه در این زمینه از زیارت عاشورا می توان دریافت کرد، آن است که امام دوازدهم(عجل الله تعالی فرجه)، منتقم خون امام حسین(علیه السلام) است و این انتقام از دشمنان گرفته خواهد شد و هر قیام دیگری نیز صورت گیرد، منجر به این انتقام نخواهد شد و نهضت هایی که در گذشته شکل گرفته و یا در آینده فرضا صورت می گیرد، به حرکت امام دوازدهم(عجل الله تعالی فرجه) نخواهد رسید و نمی تواند به نتیجه پیش بینی شده برای حرکت ایشان دست یابد؛ بنابراین، امام زمان(عجل الله تعالی فرجه) تنها منتقم خون امام حسین(علیه السلام) هستند و به همین جهت نیز از جانب خداوند نصرت خواهند شد.

کارشناس مهدوی ادامه داد: هر فردی که غیر امام زمان(عجل الله تعالی فرجه)، حرکتی در راستای خونخواهی امام حسین(علیه السلام) انجام دهد، براساس زیارت عاشورا می توان فهمید که قیام او به حق نیست بلکه قیام به حق در راستای پیروزی حق بر باطل است که از سوی امام حسین(علیه السلام) صورت گرفت و از ناحیه امام زمان(عجل الله تعالی فرجه) نیز تحکیم می شود و برای همیشه، ماندگار خواهد شد و در دوران رجعت نیز انتقام مطرح شده، از دشمنان سیدالشهدا(علیه السلام) گرفته خواهد شد.

شیوه انتقام امام زمان(عجل الله تعالی فرجه) از قاتلان امام حسین(علیه السلام)

وی در پاسخ به این سوال که انتقام امام زمان(عجل الله تعالی فرجه) از دشمنان و قاتلان امام حسین(علیه السلام) چگونه خواهد بود، آیا خود آن افراد به دنیا بازمی گردند و توسط حضرت(عجل الله تعالی فرجه) به درک واصل می شوند و یا فرزندان، نسل و حتی دشمنان امروزی حضرت اباعبدالالله الحسین(علیه السلام)، مورد انتقام قرار می گیرند، گفت: در روایت داریم که امام زمان(عجل الله تعالی فرجه) از دو گروه انتقام می گیرند، یکی افرادی که در متن واقعه عاشورا و کربلا بودند و یکی هم از فرزندان قتله کربلا که آنان می گویند: «ما در کربلا نبودیم و این جنایت پدران ما بوده است» که در روایت داریم، خداوند خطاب به آنان می فرماید: شما کاری کردید که پدران شما نکرده اند از جمله اینکه خوشحال بودید که پدرانتان سید الشهدا(علیه السلام) را شهید کرده اند، البته این موضوع به روایات قیامت بسیار نزدیک است و برخی از وعاظ این مطالب را در زمره روایات قیامت می دانند و بخشی از علما نیز در روایات رجعت، معتقد هستند که خود امام حسین(علیه السلام) بازخواهند گشت اما از دشمنان ایشان فردی رجعت نمی کند تا مورد انتقام قرار گیرد و بر حکومت و سلطنت حضرت(علیه السلام) تاکید دارند.

انتهای پیام/شبستان