به گزارش مرکز خبر روابط عمومی مسجد مقدس جمکران، « تفنگمو زمین نذار» نوشته سیدمیثم موسویان در سه فصل تنظیم و به همت انتشارات کتاب مسجد مقدس جمکران منتشر شده است. تمامی داستان های این مجموعه، در ژانر دفاع مقدس هستند. زبان برخی از داستان ها زبانی طنز است و لبخند را بر لب مخاطب می نشاند و صحنه های تصویر شده در داستانهای دیگر، غم انگیز و متاثر کننده است.

با نویسنده این کتاب گفت وگویی انجام دادیم که در ادامه می خوانید.

*شما کارشناس ارشد روانشناسی و به کار مشاوره و درمان روان شناختی مشغول هستید، بفرمایید چه طور به ادبیات و نویسندگی گرایش پیدا کردید و چه مدت در این حوزه مشغول به فعالیت هستید؟

بنده تقریباً از زمان کودکی به رمان و داستان علاقه داشتم و از دوران دبیرستان تاکنون مشغول سرودن شعر و فعالیت‌های ادبی هستم. به دنبال سخنرانی‌ای که از مقام معظم رهبری شنیدم مبنی بر تعریف جنگ و نقش رمان و داستان در تبیین جنگ بنابراین فکر کردم می‌توانم در این حوزه بنویسم.

با تشویق‌های استادم دکتر محمدرضا فریدونی وارد این حیطه شدم که البته شروع فعالیت‌های بنده حدود ۱۵ سال پیش شروع شد و تا کنون با داستان‌های کوتاه و بلند و رمان در این حوزه فعالیت کرده ام.

 

*شما تجربه نوشتن کتاب برای نوجوانان و بزرگسالان را دارید اما به نظر می‌رسد دغدغه اصلی شما خلق آثار ارزشی و انقلابی به ویژه در حوزه دفاع مقدس برای نوجوانان و جوانان است. این دغدغه ناشی از چیست؟

همه آثاری که چاپ کردم در حیطه انقلاب و دفاع مقدس است. البته در ژانر اجتماعی هم کار کردم اما به دست ناشر نسپرده‌ام، اما یکی از دلایلی که در حیطه انقلابی و ارزشی کار کردم این است که در این حوزه مشتری خاص وجود دارد و دیگر نیاز نیست به دنبال ناشر باشیم، اما در حیطه اجتماعی یک مقدار ورود و ارتباط با ناشر سخت است و در همین راستا معمولاً آثاری که بنده چاپ کردم ناشر و مخاطبش مشخص بوده است.

*کتاب تفنگتو زمین نزار جدیدترین اثر شما است که توسط انتشارات کتاب مسجد مقدس جمکران چاپ و عرضه شده است. در بخش‌های مختلف این کتاب، داستان‌های بسیار جدی و متأثر کننده تا داستان‌هایی طنز آمیز توجه خواننده را جلب می‌کند، درباره نوشتن این کتاب و پیدا کردن سوژه‌ها توضیح دهید؟

برخی از این سوژه‌ها برگرفته از تعریف‌هایی است که خود رزمنده‌ها در قالب خاطره تعریف کردند و برخی دیگر نیز داستان‌های واقعی هستند. اما برخی دیگر از این داستان‌ها برگرفته از تخیل و دغدغه‌های ذهنی است. بنابراین یکسری از این داستان‌ها در واقع پیاده کردن دغدغه شخصیت در ژانر جنگ بوده و یکسری دیگر آنها هم برگرفته از اتفاقات و خاطراتی است که اززبان مبارک رزمنده‌ها شنیده‌ام.

*در حوزه ادبیات و دفاع مقدس کمتر به سوژه‌ها به نگاه طنز پرداخته شده است، با چه هدفی به سمت این سبک کار رفتید و بازخوردی که از مخاطبان گرفتید چه بوده است؟

البته اینکار کاری نبوده که صرفاً تمامش طنز باشد و در برخی سوژه‌ها مقداری حالت طنز را می‌بینیم. این سوژه‌ها تلفیقی از سوژه‌های طنز و سوژه‌های جدی است و این تلفیق بیشتر به خاطر عدم یکدست بودن است. چرا که داستان‌های این کتاب در طول مدت‌ها نوشته شده و به دست ناشر سپرده شده است.

*کتاب شما مجموعه‌ای از داستان کوتاه است که هرکدام فضای خاص خودش را دارد، هم زمان و هم شخصیت‌ها و حتی راوی داستان با هم متفاوت است. دلیل این همه تفاوت در چیست؟

دلیل اصلی تفاوت در داستان‌های کتاب این است که این کتاب در زمان‌های مختلف نوشته شده است، در طول زمان ذهنیت و دانش داستان نویسی بنده متفاوت بوده است. در واقع جوی که در آن بودم متفاوت بوده است از اینرو راوی‌ها و دغدغه‌ها و شخصیت‌ها با هم متفاوت هستند.

*نکته خیلی پررنگ هر داستان این کتاب این است که خواننده در اکثر داستان‌ها تا انتهای متن از عاقبت داستان مطلع نیست و به نوعی داستان تا آخر لو نمی‌رود، این شیوه شما بسیار در کل مجموعه پررنگ است، لطفاً یک مقدار بابت این مورد توضیح دهید؟

با وجود نقایصی که در کار بنده است اما یکی از خصوصیات کار من این است که در این کتاب قصه را خوب تعریف کنم، زیرا تمایل داشتم بیشتر از اینکه کار پر محور باشد، قصه محور باشد. یکی از خصوصیات قصه معلق نگه داشتن مخاطب است و این شاید یکی از خصوصیات همه آثار بنده است که به نوع قصه گفتن بسیار اهمیت می‌دهم. در این کتاب سوژه‌های بسیار بکری وجود دارند و در واقع به دلیل اینکه این سوژه‌ها آرام آرام و در طول زمان جمع آوری شده‌اند لذا بار سوژه و قصه بسیار به ساختار و فرم ارجحیت دارد.

*انقلاب اسلامی و دفاع مقدس پراز سوژه‌های ناب برای نوشتن داستان و رمان است اما این ظرفیت تا امروز شکوفا نشده است و بسیاری از کتاب‌هایی که بااین موضوع نوشته شده نیز به نوعی سفارشی بوده است. این بی توجهی به ظرفیت عظیم انقلاب و جنگ در حوزه ادبیات ناشی از چیست؟

انقلاب اسلامی و دفاع مقدس مربوط به اعتقادات مردم است بنابراین حساسیت در آن زیاد است لذا کمتر کسی جرات ورود بی پروا در این حوزه را دارد و کسانی هم که متولی اینکار هستند معمولاً دولتی هستند و دغدغه جوابدهی به بالا دستی خود را دارند، بنابراین متاسفانه یک سانسور بدون فکر در آثار صورت می‌گیرد. وقتی سوژه پردازی محدود می‌شود نویسنده‌ها نگران برچسب خوردن و مورد هجمه واقع شدن هستند.

نویسندگانی که وارد این حوزه می‌شوند دو دسته هستند، نویسندگان اعتقادی و نویسندگانی که سفارش می‌گیرند. نویسندگانی که سفارشی دراین حوزه فعالیت می‌کنند خب مشخص است که برای انجام وظیفه و گرفتن هزینه کار است، اما نویسندگان اعتقادی هستند که با ورود به اینکار به مشکل برمیخورند زیرا مگر چند نویسنده داریم که هم معتقد باشند و هم در این حوزه با سانسورهای بی اساس روبرو شده و در نهایت هم با برچسبی که بهشان زده می‌شود مواجه شوند.

*ورود انتشارات جمکران به عرصه چاپ و نشر چنین کتاب‌هایی را چطور ارزیابی می‌کنید؟

با توجه به شناختی که از مدیریت انتشارات جمکران دارم و همچنین با توجه به نشر قدرتمندی که قبلاً دستشان بوده است من بسیار امیدوارانه به این حوزه نگاه می‌کنم. و امید دارم که انتشارات مسجد مقدس جمکران نه تنها در کارهای ارزشی بلکه در کارهای اجتماعی و دیگر موضوعات نیز کاملاً حرفه‌ای وارد کار شوند.

انتهای پیام/ش