به گزارش مرکز خبر روابط عمومی مسجد مقدس جمکران، حجت الاسلام محمد صبوحی درباره بایدها و الزامات پیوند عاشورا و انتظار در میدان تبلیغ اظهار کرد: یکی از الزامات تبلیغات مهدوی ایجاد ارتباط تنگاتنگِ میان خمیه امام حسین(علیه السلام) و امام زمان(عجل الله تعالی فرجه) است، یعنی باید کاری کنیم که در خیمه های عزای حسینی مشتاقان و یارانی برای پیوستن به خیمه های مهدوی و ظهور تربیت شوند.

وی تصریح کرد: این مهم الزاماتی دارد ازجمله آنکه نباید به عزاداری صرف اکتفا شود بلکه توجه به بُعد معرفتی تربیتی و بررسی خروجی مجالس عزدارای باید مدنظر باشد، اینکه می توان مهدی یاوران را تربیت کرد یا نه؟ تا بتوان از خیمه های حسینی به تربیت مهدی یاوران رسید.

صبوحی اضافه کرد: نقل است امام حسین(علیه السلام) از شخصی که از کوفه به مدینه آمد درباره وضعیت کوفه پرسید و وی عرض کرد: جوانان مشغول بازی اند و پیران و بزرگسالان حریص بر دنیا؛ امام حسین(علیه السلام) در پاسخ او فرمودند: عجیب است ما از خداییم و به سوی او باز می گردیم، ما به یاری اینها دلبسته بودیم اما مردمی که جوانان شان مشغول بازی و بزرگان شان مشغول دنیایند، به کار ما نمی آیند.

 

مهدی یاوری نیز با دلبستگی به دنیا جور در نمی آید

کارشناس مرکز تخصصی مهدویت با بیان اینکه مهدی یاوری نیز با دلبستگی به دنیا جور در نمی آید، تاکید کرد: در روایت است که امام باقر(علیه السلام) فرمودند: پس از ظهور کسانی از امام(عجل الله تعالی فرجه) فاصله می گیرند که وقتی به آنها می نگریستی آنها را اهل امام زمان می دانستی.

وی با بیان اینکه بار اصلی تحمل ولایتِ اهل بیت(علیهم السلام) بر دوش مردم است، گفت: تا مردم نخواهند و تحمل نکنند هیچ باری به منزل نمی رسد؛ چنان که قرآن کریم می فرماید: «إِنَّ اللَّهَ لا یُغَیِّرُ ما بِقَومٍ حَتّى یُغَیِّروا ما بِأَنفُسِهِم» یعنی برای هر تغییری مردم ابتدا تصمیم به تغییر خود بگیرند، لذا آنها که درپی دولت جهانی مهدوی اند باید برای تحقق آن زمینه سازی کنند.

صبوحی تاکید کرد: با این نگاه خروجی عزاداری های حسینی باید تربیت مهدی باوران و مهدی یاوران باشد. چنان که «ماریه سعدیه» در خانه خود در بصره علیرغم فشار دستگاه خلافت و خفقان بنی امیه، جلسات روضه خوانی برگزار می کرد و چند تن از یاران سیدالشهداء(علیه السلام) در کربلا تربیت شده های همین خانه و جلسات بودند در حالی که جلسات چندین هزار نفری کوفیان مثل جلسات «سلیمان بن صرد خزاعی» هیچ خروجی ای نداشت و کسی از آن امام حسین(علیه السلام) را یاری نکرد.

 

جلسات عزاداری باید با افق مهدوی داشته باشد

این کارشناس مذهبی با بیان اینکه از این منظر هر جلسه ای هرچند کوچک اما دارای افق مهدوی مهم است، ابراز کرد: ما باید بررسی کنیم که در جلسات اهل بیت(علیهم السلام) چقدر خود را به افق مهدوی نزدیک کرده ایم؛ برای مثال وقتی از امیرالمومنین(علیه السلام) سخن می گوییم نگاه مان به امام آخری است که می آید و اهداف علوی را محقق و عدالت را بر جهان حکفرما می کند.

 

وی تاکید کرد: ماه محرم اوج جلسات است، چنان که امام صادق(علیه السلام) فرمودند: «کسی که حق امام حسین(علیه السلام) را ادا کند حق همه اهل بیت(علیهم السلام) را ادا کرده است»، به عبارت بهتر، محرم فقط اختصاص به امام حسین(علیه السلام) ندارد بلکه اهداف همه ائمه(علیهم السلام) و حتی انبیاء بر مدار عاشورا مطرح و محقق می شود. حضرت سیدالشهداء(علیه السلام) خیمه ای را برافراشت تا همه در آن برای زمانی که اسلام و مسلمین به عزت می رسند، آبرومند و آماده شوند.

صبوحی ابراز کرد: در همین راستا است که پیاده روی اربعین حسینی ماکتی از ظهور می شود؛ کجای عالم گردهمایی ای مثل اربعین حسینی داریم که افراد پس از ۵۰ روز عزاداری چنین اجتماع عظیمی را ایجاد کنند؛ اگر این خیل عظیم برای ظهور آماده شوند به ظهور و دولت موعود نزدیک خواهیم شد.

وی درباره الزامات و شیوه های پل زدن از خیمه های حسینی به خیمه های مهدوی از طریق مجالس عزای اباعبدالله الحسین(علیه السلام)، بیان کرد: وقتی خطبه های حضرت سیدالشهداء(علیه السلام) در مسیر مدینه تا کربلا را مرور می کنیم، به نکات مهمی دست می یابیم؛ نخست تعمیقِ اینکه انسان موجودی خلاق و دینامیک است یعنی این خلاقیت باید عمق بگیرد البته محبت ما نیز باید چنین باشد، بدین معنا که اگر می خواهیم به ظهور نزدیک شویم باید به اهداف حسینی نزدیک شویم.

 

راه جبران و اصلاح گذشته

صبوحی اضافه کرد: برای مثال وقتی امام حسین(علیه السلام) با عبیدالله بن حر جعفی برخورد می کنند، می فرمایند: «تو گذشته سیاه و گناه بسیار داری آیا دوست نداری آن را اصلاح کنی؟». همه عزاداران حسینی هم امروز با شدت و ضعف می توانند مشمول این سخن امام(علیه السلام) شوند.

کارشناس مهدوی تاکید کرد: عبیدالله می پرسد: چگونه؟ امام(علیه السلام) پاسخ دادند: «اگر می خواهی گذشته ات را جبران کنی، باید فرزند دختر پیامبر(صلی الله علیه و آله) را یاری کنی». این یعنی نصرت امام زمان شرط قبولی توبه و اصلاح گذشته است. امروز، روز نصرت امام حسین(علیه السلام) است و همه سوگواران آل الله باید این را بدانند.

وی درباره راه های پیوستن به صفوف مهدی یاوران ابراز کرد: این نصرت بدین کیفیت است که هر کس هر جا و هر شغل و سمتی را به سنگری برای دفاع از امام زمان(عجل الله تعالی فرجه) تبدیل کند؛ یعنی همه اعم از روحانیون، مبلغان، دانشجویان هر یک به نوعی می توانند این سنگر را ایجاد و حفظ کنند.

صبوحی با بیان اینکه امروز بار بسیاری از شیعیان بر زمین مانده است، گفت: نصرت اینها، نصرت امام زمان(عجل الله تعالی فرجه) است. چنان که وقتی امام حسین(علیه السلام) با عبیدالله بن عمر برخورد می کند، می فرماید: «دست از یاری من برندار»؛ این نصرت باید خمیرمایه هم سوگواران حسینی باشد. البته این نصرت می تواند ظواهر مختلف داشته باشد مثل پر کردن جاهای خالی با عفت، تلاش و تقوا و … .

 

راه رسیدن به عزت در کلام امام رضا(علیه السلام)

وی با اشاره به اینکه ما در پی حکومت جهانی هستیم :«اِنّا نَرْغَبُ اِلَیْکَ فى دَوْلَهٍ کَریمَهٍ»، گفت: این عزت اسلام و اهل آن در حکومت امام زمان(عجل الله تعالی فرجه) است که امام رضا(علیه السلام) درباره راه رسیدن به آن فرمودند: «هر عزیزی که حق را رها کرد ذلیل خواهد شد و هر ذلیلی دنبال حق رفت، عزیز می شود»؛ آنها که دنبال امام حسین(علیه السلام) و حق راه افتادند حتی اگر در ظاهر حسب و نسبی نداشتند مثل «جون»، به عزت رسیدند و کسانی همچون «عبدالله بن عمر» و «عبدالله بن زبیر» چون حق را رها کردند به آن سرنوشت که می دانیم، دچار شدند.

وی در پایان خاطرنشان کرد: بنابر این، راه رسیدن به خیمه های مهدوی از عزاداری های حسینی این است که نخست حق را رها نکنیم و دوم امام زمان مان را نصرت و یاری کنیم.

انتهای پیام/شبستان