به گزارش مرکز خبر روابط عمومی مسجد مقدس جمکران، حجت الاسلام محمد صادقی، کارشناس مهدوی درباره آموزه های منتظرانه در سیره و زندگانی حضرت علی اکبر(علیه السلام) اظهار کرد: در روایتی از وجود مقدس امام باقر(علیه السلام) است که می فرمایند: «امامت را بشناس اگر او را شناختی به تو ضرری نمی رسد، چه ظهور حضرت حجت(عجل الله تعالی فرجه) تعجیل شود چه در آن تاخیر بیفتد.» این یعنی در نگاه اهل بیت(علیهم السلام) اینکه شیعه امامش را بشناسد، اهمیت دارد.

وی تصریح کرد: چنان که وجود مقدس حضرت علی اکبر(علیه السلام) اینچنین بودند و به امام حسین(علیه السلام) به عنوان پدر نمی نگریستند، بلکه نگاه شان در همراهی با حضرت سیدالشهداء(علیه السلام) و شهادت در رکاب شان، به عنولان مولا و جانشین رسول خدا(صلی الله علیه و آله) بود و با اینکه خود در مقامات بالایی از نظر علم و فضل قرار داشتند، همه جا پشت سر ولی و امام زمان شان حرکت کردند.

حجت الاسلام صادقی اضافه کرد: لذا وقتی بنابر نقلی، دشمن برای برخی از جوانان و اصحاب سپاه امام حسین(علیه السلام) امان نامه آورد، حضرت علی اکبر(علیه السلام) خود را پنهان کرد تا حتی صدای دشمن را نشنود اما بعد به دستور امام حسین(علیه السلام)، برای استقبال از فرستاده دشمن پیش آمد.

این کارشناس در ادامه بیان کرد: همچنین، نقل است که وقتی حرّ در ورودی کربلا، راه سپاه سیدالشهداء(علیه السلام) را سد کرد، حضرت علی اکبر(علیه السلام) حتی برای دفاع از ولی خدا از ایشان اذن گرفت، همچنین است برای رفتن به میدان در روز عاشورا و هنگام آمدن حرّ به سپاه اگرچه او دل اهل بیت امام(علیهم السلام) را لرزانده بوده اما حضرت علی اکبر(علیه السلام) در مواجهه با او نیز از امام حسین(علیه السلام) تبعیت می کند.

 

نمی شود امام زمان را نشناخت مگر عامداً

وی درباره حدیث پیامبر(صلی الله علیه و آله) مبنی بر شناخت امام زمان، ابراز کرد: در این حدیث که به صورت متواتر از شیعه و اهل سنت نقل شده و فریقین آن را قبول دارند، پیامبر(صلی الله علیه و آله) می فرمایند: «هر کس بمیرد و امام زمانش را نشناسد، به مرگ جاهلی مرده است»، نکته مهم آنکه انسان نمی تواند امام زمان خویش را نشناسند و خلیفه الهی را اشتباه بگیرد، مگر اینکه خود نخواهد و در پی فاصله گرفتن از امام و اهداف دیگر باشد.

 

وجه شباهت انصارالحجه به حضرت علی اکبر(علیه السلام)

صادقی درباره دیگر شاخصه انتظار در سیره حضرت علی اکبر(علیه السلام)، بیان کرد: ویژگی مهم ایشان که متعدد درباره انصارالحجه(عجل الله تعالی فرجه) نیز وارد شده، جان برکف و پا در رکاب بودن است و هیچ چیز بالاتر از آن نیست که انسان بعد از شناخت امام زمان خود، جانش را برای مولای خویش فدا کند؛ لذا امام صادق(علیه السلام) درباره اینها می فرمایند: به بذل این جان هم منتی نمی گذارند. بی تردید این بیت وصف حال اصحاب امام حسین(علیه السلام) و یاران امام عصر(عجل الله تعالی فرجه) است «سر چه باشد که نثار قدم دوست کنم/این متاعی است که هر بی سر و پایی دارد»؛ لذا در روایات است که یاران امام مهدی(عجل الله تعالی فرجه)، فدا کردن جان برای حضرت حجت(عجل الله تعالی فرجه) را کار مهمی قلمداد نمی کنند.

این کارشناس مذهبی تاکید کرد: با همین روحیه است که حضرت علی اکبر(علیه السلام) برای رفتن به میدان و شهادت در رکاب امام زمان خود بی قراری می کند، آنهم علی اکبری که «اَشبهُ الناس خَلقاً و خُلقاً و منطقاً برسول الله» است.

 

پیشتازی در شهادت طلبی در رکاب امام زمان

وی در ادامه با بیان اینکه بالاترین سعادت و فلاح و مقام و مدرک در هر دو دنیا شهادت است، گفت: اگر روحیه شهادت طلبی در انسان ایجاد شود، عمر و زندگی اش تباه نخواهد شد، به گفته سید شهیدان اهل قلم، شهید آوینی «اگر شهید نشویم، می میریم». حضرت علی اکبر(علیه السلام) در شاخصه شهادت طلبی در رکاب امام زمان خود هم شاخص و پیشتاز بودند.

صادقی درباره آموزه های سیره حضرت علی اکبر(علیه السلام) برای جوانان منتظر که در عصر غیبت به سر می برند، ابراز کرد: باید توجه داشت حضرت علی اکبر(علیه السلام) و دیگر فرزندان اهل بیت(علیهم السلام)، معصوم نیستند و مانند دیگر اصحاب اند، اگرچه از نظر مقامات بالایند اما این مقامات در عین معمولی بودن شان کسب شده و حتی اگر امامزادگی آنها را دلیل بدانیم پس درباره اصحاب چه چیز باعث رسیدن به مقامات بالا شده است؟!

وی ادامه داد: کسانی همچون زُهیر، حبیب، مسلم بن عوسجه و … اگرچه خطاهایی داشتند اما امام زمان خود را شناختند و ایشان را همراهی و از او تبعیت کردند، چنان که امام رضا(علیه السلام) خطاب به شیعیان قم و ری که به محضر ایشان در طوس مشرف شده بودند، فرمود: «شیعه یعنی کسی که پشت سر امامش حرکت می کند و جا پای امام خویش بگذارد»، این مضامین در زیارت جامعه کبیره و بسیاری دیگر از زیارات و ادعیه نظیر دعای افتتاح هم آمده است.

 

الگوگیری شهدای دفاع مقدس از حضرت علی اکبر(علیه السلام)

صادقی با بیان اینکه شهدای دفاع مقدس و مدافعان حرم به شهدای کربلا همچون وجود مقدس حضرت علی اکبر(علیه السلام) و حضرت ابوالفضل العباس و… تاسی کردند، تصریح کرد: جناب حرّ نمونه بارز از راه یافتگان به خیمه امام زمان از طریق معرفت به حجت الهی است یعنی تا معرفت حجت زمان را یافت امام زمان وی را پذیرفت، پس جوان امروزی هم می تواند با معرفت به امام عصر(عجل الله تعالی فرجه) به خیمه ایشان راه یابد، راه سعادت بسته نیست و حتی در پست ترین جایگاه هم می توان امید به رشد و تعالی داشت.

این خادم الشهداء با تاکید بر لزوم ترویج این درس های عاشورایی برای منتظران در منابر و مجالس حسینی، ادامه داد: اینکه در روایت است که یک قطره اشک در رثای امام حسین(علیه السلام)، گناهان را می آمرزد و آن را مانند برگ درختان می ریزد برای امثال ما آلودگان به گناه است.

وی تاکید کرد: بنابر آیه شریفه «إِنَّ الَّذِینَ قَالُوا رَبُّنَا اللَّهُ ثُمَّ اسْتَقَامُوا تَتَنَزَّلُ عَلَیْهِمُ الْمَلَائِکَهُ أَلَّا تَخَافُوا وَلَا تَحْزَنُوا وَأَبْشِرُوا بِالْجَنَّهِ الَّتِی کُنتُمْ تُوعَدُونَ» (۳۰، فصلت) اگر آنها که ایمان آورده، بر معرفت و حق استقامت کنند ملائکه برشان نازل می شوند؛ لذا باید خاطرات شهدا و درس های انتظار در زندگی آنها نقل و تبلیغ شود، چنان که مقام معظم رهبری فرمودند من از شهدا درس و بهره می گیرم.

صادقی در پایان با اشاره به خاطره ای از شهادت شهید نوجوان «علی راستی» خاطرنشان کرد: فرمانده گردان این شهید دانش آموز که امروز هم جزء مدافعان حرم است، نقل می کند که بعد از عملیاتی که اجازه همراهی را به شهید راستی ندادیم متوجه نحیف و ضعیف شدن اش شدم و وقتی علت را پرسیدم گفتند: علی نذر و نیت روزه کرده و روزی صد رکعت نماز به امیرالمومنین(علیه السلام) هدیه می کند تا در عملیات بعدی باشد و به شهادت برسد و این فرمانده می گوید نهایتاً بعد از ۱۹ روز روزه داری و خواندن ۱۰۰ رکعت نماز در هر روز، حاجت روا شد … اینها تاسی به سیره حضرت علی اکبر(علیه السلام) است و باید از خدا بخواهیم همراهی و شهادت در رکاب امام زمان(عجل الله تعالی فرجه) را روزی ما نیز بگرداند.

انتهای پیام/شبستان