به گزارش مرکز خبر روابط عمومی مسجد مقدس جمکران، در این نشست که در بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی در قم برگزار شد، نمایندگانی از آستان‌های مقدس امام رضا، حضرت فاطمه معصومه و احمد بن موسی علیهم‌السلام، مسجد مقدس جمکران و بعثه مقام معظم رهبری حضور داشتند.

بر اساس این گزارش، در این نشست طرح پیشنهادی آستان مقدس حضرت فاطمه معصومه سلام‌الله علیها درباره دوره‌های آموزشی و دانش‌افزایی مدیران و کارکنان آستان‌های مقدس معصومین علیهم‌السلام موردنقد و بررسی قرار گرفت.

در این نشست حجج‌اسلام علی راد، مدیر بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی در قم، علی‌اشرف عبدی، مدیر پژوهشکده علامه طباطبایی آستان مقدس حضرت معصومه سلام‌الله علیها و علی‌اکبر صمدی، مدیر پژوهش و امور محتوای انتشارات مسجد مقدس جمکران و آقایان علیرضا شرقی از آستان مقدس احمد بن موسی علیه‌السلام، قاسم صبری، مدیر آموزش و تبلیغ مسجد جمکران و حمید مروجی به نمایندگی از بعثه مقام معظم رهبری در این نشست نظرات خود را پیرامون طرح آموزشی مدیران و کارکنان آستان‌های مقدس معصومین علیهم‌السلام ابراز کردند.

بعد از بررسی طرح پیشنهادی آستان مقدس حضرت فاطمه معصومه سلام‌الله علیها در این نشست، تصمیم به بررسی آستان‌های مقدس درباره این طرح و اعلام انتقادات و پیشنهاد‌ها تا پایان ماه صفر شد.

خاطرنشان می‌شود پس از تصویب این طرح پیشنهادی در کمیته توسعه آموزش و پژوهش، مصوبات آن در کارگروه نمایندگان اعتاب مقدس تبیین و بررسی خواهد شد.

آسیب ها در اعتاب معصومین(علیهم السلام) با کارهای پژوهشی شناسایی شود

حجت‌الاسلام علی راد، در دومین نشست کارگروه توسعه آموزش و پژوهش اعتاب مقدس ایران گفت: اعتاب مقدس معصومین علیهم‌السلام در حوزه ترویج معارف ناب شیعی نسبت به دستگاه‌ها و نهادهای فعال در این عرصه پیشتازند.

وی شناخت جایگاه و نقش اعتاب مقدس را لازمه مدیران و کارکنان فعال در این اماکن مطهر دانست و گفت: مدیران و خادمان حرم‌های شریف معصومین علیهم‌السلام جایگاه و نقش حقیقی خود را به‌خوبی بشناسند تا بر اساس این نقش‌ها، عهده‌دار وظایفی که بر دوش آن‌ها قرار داده‌شده است، باشند و با نتایج مطلوبی در این عرصه نائل شوند.

مدیر بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی در قم افزود: هر ذهنیتی که از عتبه و جایگاه آن در میان خادمان این اعتاب مقدس وجود داشته باشد، رویکرد آن‌ها را در نقش‌آفرینی و تأثیرگذار بودن تعیین می‌کند.

وی با ابراز تأسف از این‌که تصورها درباره جایگاه اعتاب مقدس در همه مباحث آموزشی و پژوهشی به‌عنوان اصل بنیادین اثرگذاری نیست، گفت: اعتاب مقدس معصومین علیهم‌السلام نسبت به مساجد، نهادها و دولت‌ها، ویژگی فرا هویتی دارند که می‌توانند عهده‌دار نقش‌های مهمی در ترویج تعالیم ناب اسلامی داشته باشند.

حجت‌الاسلام راد انحصار خادمی در حرم‌های معصومین علیهم‌السلام به‌عنوان خدمت به زائر را تفکری نادرست عنوان کرد و گفت: ادب خدمت به زائران، اهمیت زیادی دارد که تمامی اعتاب مقدس باید نسبت به آن اهتمام جدی داشته باشند و از شرایط لازم در خدمت‌رسانی است، ولی شرط کافی نیست.

وی ادامه داد: خدمتی که در آستان‌های مقدس معصومین علیهم‌السلام انتظار می‌رود، خدمت تأثیرگذار است. خدمت تأثیرگذار، خدمتی است که بتواند عتبه را به اهداف والا که در میان اعتاب مقدس مشترک است، برساند. اعتاب مقدس باید به قدرت‌های بزرگ نرم در منطقه شیعیان باشد؛ خدمت مؤثر باید فاصله عتبه را به اهداف خود نزدیک‌تر کند.

مدیر بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی در قم خدمت مؤثر را نیازمند ویژگی‌هایی دانست و گفت: نخستین ویژگی در حوزه نگرش خادمان است؛ داشتن فنون و مهارت‌های لازم نیز از دیگر ویژگی‌ها برای خدمت مؤثر است که مدیران و کارکنان باید نسبت به آن‌ها اهتمام داشته باشند.

وی ادامه داد: خدمت مؤثر باید متناسب با نیازها، اهداف عتبه مربوطه و متناسب با گروه‌های مختلف زائران باشد؛ خدمتی مؤثر است که ارائه آن هدفمند باشد.

حجت الاسلام راد جامعیت و فراگیری خدمت را از دیگر ویژگی‌های خدمت مؤثر دانست که باید ناظر بر تمامی نیازهای زائران باشد و ادامه داد: زائران سرمایه‌هایی هستند که در سفر خود به عتبه مقدس معصومین علیهم‌السلام، نیازهای مختلفی دارد که تنها لحظاتی از آن در حرم‌ها و زیارت تأمین می‌شود؛ باید نسبت به دیگر نیازهای زائران نیز برنامه‌ریزی شود.

وی بابیان این‌که هر کار انسانی ممکن است گرفتار آسیب‌هایی شود، افزود: باید این آسیب‌ها را با فعالیت‌های علمی و پژوهشی بررسی کرد تا بعد از شناخت آن‌ها، آسیب‌ها را برطرف کرد.

اعتاب مقدس معصومین(علیهم السلام) در الگوی پیشرفت ایران مسئولیت دارند

حجت‌الاسلام‌والمسلمین علی‌اشرف عبدی در این نشست برگزار شد به تشریح طرح آموزشی مدیران و کارکنان اعتاب مقدس جهان اسلام پرداخت.

وی با اشاره به برنامه‌های مختلف آستان‌های مقدس برای زائران اظهار کرد: آگاهی مدیران و کارکنان آستان‌های شریف معصومین علیهم‌السلام باید نسبت به برخی آموزه‌ها، ازنظر کیفی و کمی توسعه یابد تا بتوانند در مسیر خدمت هرچه بهتر برای زائران و مکتب اهل‌بیت(علیهم السلام) حرکت کنند.

مدیر پژوهشکده علامه طباطبایی ادامه داد: اگر یک محتوای آموزشی برای همه اعتاب مقدس در نظر گرفته شود، می‌توان امور را درست‌تر و جامع‌تر پیش برد؛ ازاین‌رو این طرح علاوه بر کارگروه توسعه آموزش و پژوهش، در اجلاس نمایندگان اعتاب مقدس جهان اسلام بررسی و درنهایت برای اجلاسیه تولیت‌های آستان‌ها موردنظر قرار می‌گیرد.

وی افزود: اعتاب مقدس مجری اصلی این آموزش‌ها هستند که برحسب شرایط خود، می‌توانند این آموزه‌ها را در دوره‌های ۳ الی ۵ ساله برای مدیران و در بازه زمانی مختلف نسبت به کارکنان منتقل نمایند.

حجت الاسلام والمسلمین عبدی با اشاره به در نظر گرفته‌شده آموزش‌های عمومی و تخصصی برای کارکنان و خادمان آستان‌ها گفت: این آموزش‌ها می‌تواند بر اساس نیازسنجی در اعتاب مقدس متفاوت باشد و برحسب ضرورت، آموزش‌های عمومی و تخصصی را برای کارکنان خود در نظر بگیرند.

وی با اشاره به فراخوان مقام معظم رهبری درباره الگوی پیشرفت ایران در پنجاه سال آینده گفت: اعتاب مقدس معصومین علیهم‌السلام نسبت به این سند بالادستی مسئول هستند و هرکدام در عین این‌که باید نسبت به وظایف خود در این عرصه آگاه باشند، تلاش خود را دررسیدن به این مهم به کار بندند.

مدیر پژوهشکده علامه طباطبایی افزود: آستان‌های مقدس معصومین علیهم‌السلام هرکدام کارهای علمی و پژوهشی در راستای ارتقای سطح علمی و مهارت‌های مدیران و کارکنان خود انجام داده‌اند که برخی در قالب کتاب مقالات پژوهشی منتشرشده است؛ در عرصه توسعه فعالیت‌های آموزشی و پژوهشی اعتاب می‌توان از این ظرفیت‌ها استفاده کرد تا از انجام کارهای تکراری و موازی اجتناب گردد.

انتهای پیام/