به گزارش مرکز خبر مسجد مقدس جمکران، حجت الاسلام والمسلمین محمد میرزامحمدی چهارشنبه شب در مسجد مقدس جمکران  و در جمع عزاداران حسینی با اشاره به عبارات زیارت وارث مانند «السلام علیک یا وارث آدم صفوه الله» خاطر نشان کرد: تعابیر قرآنی مانند «و علّم آدم الاسماء کلّها» نشان می‌دهد که خداوند همه درجات علم را به آدم (علیه السلام) داده است و از آن جا که امام حسین (علیه السلام) وارث آن نبیّ خداست، پس همه این علم در وجود او هم تجلّی کرده است.

وی افزود: البته این وارث بودن حسین بن علی (علیه السلام) تنها به حضرت آدم (علیه السلام) محدود نمی شود و حضرت اباعبدالله (علیه السلام)، وارث نوح نبیّ الله (علیه السلام)، ابراهیم خلیل الله (علیه السلام)، اسماعیل ذبیح الله (علیه السلام)، موسی کلیم الله (علیه السلام)، عیسی روح الله (علیه السلام) و محمد حبیب الله (ص) و به تعبیر دیگر، وارث همه انبیای الهی است و هر آن چه خدا به این انبیاء داده بود در وجود امام حسین (علیه السلام) و دیگر ائمه معصومین (علیهم السلام) تجلی پیدا کرده که نمونه‌های مختلفی از این کرامات در روایات متعدد ما آمده است.

این استاد حوزه‌های علمیه همچنین با بیان یکی از احادیث حضرت رسول الله (صلی الله علیه و آله) درباره علم امام حسین (علیه السلام) گفت: حضرت در این روایت بیان می‌دارند که علم حسین (علیه السلام) علم من و علم من، علم اوست و این علم حتی از قبل از خلقت با ما بوده است.

وی اضافه کرد: البته در روایات دیگر به جمع شدن علم نخستین و آخرین در قرآن هم اشاره شده و آمده است که هر کس به دنبال استخراج علم نخستین و آخرین است، قرآن را زیر و رو و آن را در کتاب الهی جستجو کند. از طرف دیگر خداوند در قرآن با آیه «مَن عنده علم الکتاب» به این نکته اشاره می‌فرماید که این علم نزد فرستادگان راستین الهی است، کسانی که در تعابیر روایات و زیارات با عنوان «شریک القرآن» یا «خازن الکتاب المستور» مورد خطاب قرار گرفته اند.

حجت الاسلام میرزامحمدی سپس بیان کرد: خازن این قرآنی که مُستجمع علوم نخستین و آخرین است، وجود نورانی حضرت سیدالشهداء (علیه السلام) است که یکی از دلایل این امر، حدیث قُدسی لوح است که در کتبی مانند کافی کلینی آمده است که خداوند تبارک و تعالی فرمود «جعلتُ حُسینا خازِنَ وحیی» یعنی حسین (علیه السلام) منبع وحی الهی است.

وی افزود: این حدیث و تعبیر بلند به آن معناست که همه وحی‌های نازل شده بر همه انبیای الهی، در وجود مقدس و نورانی امام حسین (علیه السلام) جمع شده است، در عین حال باید توجه داشته باشیم که این تعابیر، غلوّ نیست، چراکه مستند این تعابیر، روایات معتبر و بلکه احادیث قدسی است.

استاد حوزه علمیه قم در ادامه به یکی از تعابیر زیارات مخصوص امام حسین (علیه السلام) یعنی «السلام علیک یا خازن الکتاب المستور» اشاره کرد و گفت: این که در مناسبت‌های مختلف دینی، زیارت مخصوص امام حسین (علیه السلام) سفارش شده، نشان دهنده اوج مقام آن بنده خاص خداست و از طرف دیگر یکی از این تعابیر، آن حضرت را «خازن کتاب الهی» می‌خوانَد که از زبان امام صادق (علیه السلام) روایت شده و در زیارت آن حضرت در شب‌های نیمه رجب و نیمه شعبان خوانده می‌شود.

وی اضافه کرد: ما از زبان امام‌ هادی (علیه السلام) در زیارت جامعه کبیره و خطاب به ائمه معصومین (علیهم السلام)، تعابیر فوق العاده بلندی داریم که نیاز به تشریح و تفسیر دارد. یکی از این تعابیر بیان می‌دارد که «مَوالیّ لا اُحصی ثناءَکُم»، به این معنا که نمی توان حق وصف امامان معصوم (علیهم السلام) را به جا آورد.

میرزامحمدی اظهار کرد: این بیان در روایات دیگر هم مورد توجه قرار گرفته که یکی از آن‌ها اشاره می‌دارد اگر همه عقول بشر یعنی همه فُصحا و بُلغا و اُدبا و شاعران و اهل عقل و لبّ و اندیشه جمع شوند، نمی توانند توصیف جامع و کاملی از مفهوم والای امام و امامت داشته باشند.

انتهای پیام/