به گزارش مرکز خبر مسجد مقدس جمکران، حجت‌الاسلام سید حسین آقا میری در مراسم ندبه انتظار که با حضور عاشقان و منتظران امام زمان (عجل الله تعالی فرجه) در مسجد مقدس جمکران برگزار شد، با اشاره به اینکه در موضوع ظهور دو نگاه و نظر وجود دارد، اظهار کرد: نگاه نخست این است شرایط به هرگونه ای که می‌خواهد باشد، حضرت که ظهور کنند به اشاره و چشم به هم زدنی تمام امورات را سامان می‌دهند و یک‌شبه اصلاح امور در عالم اتفاق می‌افتد.

وی با اشاره به اینکه نظر گروه دوم این است که قبل از ظهور حضرت، اسلام باید در عالم مطرح و حاکم شود و بشریت اسلام را بشناسد، ابراز کرد: گروه اول اشاره دارد به روایتی از وجود امام باقر (علیه‌السلام) که «مهدی امت وقتی ظهور می‌کند دست‌برسر بشر می‌کشد و عقل بشر کامل می‌شود». در جواب گروه اول و این سند باید عرض کنیم که امام زمان (علیه‌السلام) چنین قدرتی دارد؛ چراکه یدالله هستند؛ اما نکته‌ای که مطرح می‌شود این است که خدا در کنار همه ویژگی‌هایی که به انسان داده دو ویژگی آزادی و قدرت اختیار را نیز به انسان عطا کرده است.

وی ادامه داد: لذا انسان باید با آزادی و قدرت اختیاری که خدا به وی عطا کرده بتواند مسیر خود را پیدا کند، صراط مستقیم هم توسط پیامبران و اولیاء الهی نشان داده‌شده و با انسان نیز اتمام‌حجت شده که هر مسیری انتخاب کردی عکس‌العمل آن را خواهی دید.

استاد حوزه علمیه افزود: برداشت گروه اول از این روایت این است که کامل شدن عقل انسان توسط امام زمان (علیه‌السلام) با تصرف صورت می‌گیرد یعنی امام زمان باقدرت تصرف باعث می‌شوند بشر شهادتین بخوانند و اینجا سؤال مطرح می‌شود که اگر با تصرف این اتفاق رخ دهد یعنی حضرت از بشر سلب آزادی و سلب اختیار کرده است و این ایمان به درد نخواهد خورد.

آقا میری گفت: نکته دوم این است که آیا امام زمان (علیه‌السلام) با تمسک به این قدرت، بشر را در مسیر هدایت قرار می‌دهد؟ یعنی آزادی و اختیار بشر را سلب می‌کند؟ این برداشت درست نیست و باید در برخی از برداشت‌ها از روایات ظهور و مهدویت تجدیدنظر کنیم.

وی تصریح کرد: وقتی می‌گوییم امام زمان (علیه‌السلام) چنین قدرتی دارد که دارند، یعنی تمام امامان نیز این قدرت را داشته‌اند که داشته‌اند ولی هیچ‌کدام از حضرات از این قدرت استفاده نکردند. اگر امام حسین (علیه‌السلام) دستی بر سر لشکر عمر سعد می‌کشید عقل آنان کامل می‌شد و آن‌همه جنایات در کربلا رقم نمی‌خورد. سایر ائمه اطهار (علیهم‌السلام) نیز مصیبت‌های زیادی کشیدند و مصائب زیادی را تحمل کردند ولی وقتی در سیره آنان نگاه می‌کنیم می‌بینیم آنان از قدرت خود استفاده نکردند.

استاد حوزه علمیه با تأکید بر اینکه انبیای الهی و اهل‌بیت (علیهم‌السلام) اهل تحمیل‌گری نبودند، اظهار کرد: ایمان با تصرف ارزشی ندارد یعنی اگر بشر شهادتین بخوانند ولی اختیار و آزادی از آنان سلب شود، این ایمان فایده‌ای نخواهد داشت.

آقا میری گفت: روایت درست است ولی برداشت از آن غلط است و این گروه همان گروهی هستند که می‌گویند قبل از ظهور نیاز نبود انقلاب رخ دهد و صدای آن به جهانیان برسد؛ بشر هر طور زندگی کند امام زمان (علیه‌السلام) پس از ظهور آن را درست خواهد کرد.

وی افزود: در جواب این گروه باید گفت که حضرت تحمیل گر نیستند و در زمان ظهور با تصرف کارشان را پیش نخواهند برد. این نگاه کردن به ظهور از پایه نادرست است و باید در آن تجدیدنظر شود. حضرت به‌هیچ‌وجه آزادی و اختیار بشر را از بین نخواهند برد و کمال انسان‌ها در زمان ظهور نیز امری تدریجی خواهد بود و دفعی نیست.

استاد حوزه علمیه در ادامه به تبیین برداشت درست از این روایت پرداخت و گفت: حضرت ولی‌عصر (عجل الله تعالی فرجه) در زمان ظهور با گروهی مقابله خواهند کرد که نه مؤمن و نه مستضعف فکری هستند بلکه باکسانی می‌جنگند که ایشان را خوب می‌شناسند ولی تمام‌قد مقابل حضرت می‌ایستند تا حقایق بر بشریت روشن نشود.

آقامیری ادامه داد: این گروه توسط حضرت قلع و قمع می‌شوند وقتی این گروه دفع شدند بشر حقیقت را به‌صورت کامل خواهد دید و وقتی حقیقت برای بشر روشن شد اینجا بااراده و اختیار و قدرت آزادی خودش ایمان می‌آورد و نه با تصرف. یعنی در زمان ظهور زمینه اطاعت الهی با رفع موانع برداشته می‌شود و بشر بااراده و اختیار خود خدا را اطاعت خواهد کرد.

انتهای پیام/