امام عصر(عجل الله تعالی فرجه) و دانشجویان منتظر

امام عصر(عجل الله تعالی فرجه) و دانشجویان منتظر
دومین گروهی که تأثیر شگرفی در هدایت امّت اسلامی دارند دانشجویان به ویژه طالبان علوم و معارف وحیانی‌اند. این گروه که زمینه‌ساز نهادینه شدن فرهنگ انتظار و اصلاح زمینه ظهورند وظایفی دارند. به گزارش مرکز خبر مسجد مقدس جمکران، از دعاهای منسوب به امام زمان(عجل الله تعالی فرجه)، دعای معروف «اللَّهُمَّ ارْزُقْنَا تَوْفِیقَ الطَّاعَهِ» است […]
دومین گروهی که تأثیر شگرفی در هدایت امّت اسلامی دارند دانشجویان به ویژه طالبان علوم و معارف وحیانی‌اند. این گروه که زمینه‌ساز نهادینه شدن فرهنگ انتظار و اصلاح زمینه ظهورند وظایفی دارند.

به گزارش مرکز خبر مسجد مقدس جمکران، از دعاهای منسوب به امام زمان(عجل الله تعالی فرجه)، دعای معروف «اللَّهُمَّ ارْزُقْنَا تَوْفِیقَ الطَّاعَهِ» است که به زیبایی هر چه تمام و در فرازهایی کوتاه، وظایف منتظران از اقشار و صنوف مختلف را بیان کرده و راه و رسم زندگی به سبک انتظار را نشان می دهد.

از این رو، در سلسله مطالبی شرح فرازهای نورانی و ژرف این دعا مرور می شود:

امام عصر(علیه السلام) در فرازی از این دعای شریف بیان می کنند: «و عَلی المُتعلّمین بالجُّهد و الرَّغبَه؛ بر دانش آموزان کوشش و شوق تفضل کن».

امام صادق(علیه السلام) آن گاه که جنود (لشکر) عقل و جهل را بر می شمرد، نشاط و شادابی را لشکر عقل و کسالت را لشکر جهل برمی شمرد،[۱] و به همین جهت در دعایی از کسالت و ناتوانی به خدا پناه می برد: «اللهم إنی أعوذ بک من الکسل والهرم»[۲]

به طور کلی روایات اهل بیت(علیهم السلام) تنبلی و سستی را مذمت کرده و برای آن آثار سوئی را برشمرده اند؛ چنان که امیرالمومنین امام علی(علیه السلام) می فرمایند: «آفت موفقیت، تنبلى است»[۳] و نیز از ایشان است: «کسى که پیوسته تنبلى کند، در رسیدن به آرزویش ناکام ماند».[۴]

لذا در کتاب های روایی باب مستقلی با عنوان «باب کراهه الکسل» ذکر شده و روایاتی در مذمت کسالت و تنبلی آمده است. رسول خدا(صلی الله علیه و آله) فرمودند: «اى على! … از دو خصلت بپرهیز: بى حوصلگى و تنبلى؛ زیرا اگر بى حوصله باشى، بر حق شکیبایى نکنى و اگر تنبل باشى، حقّى را ادا نکنى.» [۵]

و از حضرت باقرالعلوم(علیه السلام) است که فرمود: «از تنبلى و بى حوصلگى بپرهیز؛ زیرا این دو، کلید هر بدى مى باشند و کسى که تنبل باشد، حقّى را نگزارد و کسى که بى حوصله باشد، بر حق شکیبایى نورزد.» [۶]

و نیز امیرالمومنین امام علی(علیه السلام) می فرماید: «آنگاه که اشیاء با یکدیگر جفت شدند،» «کسالت» و «عجز» نیز با یکدیگر ازدواج کردند و فرزندی به نام «فقر» به دنیا آمد.[۷]

همچنین، امام کاظم علیه السلام در مذمت تنبلی فرمودند: «از بى حوصلگى و تنبلى بپرهیز؛ چون این دو خصلت، تو را از بهره دنیا و آخرتت محروم مى سازند.» [۸]

آیت الله العظمی جوادی آملی در کتاب «امام مهدی(علیه السلام)؛ موجود موعود» وظایف دانشجویان(متعلمین) را اینگونه می نگارند: «دومین گروهی که تأثیر شگرفی در هدایت امّت اسلامی دارند دانشجویان به ویژه طالبان علوم و معارف وحیانی اند. این گروه که زمینه ساز نهادینه شدن فرهنگ انتظار و اصلاح زمینه ظهورند وظایفی دارند:

أ. تلاش در راه علم اندوزی: جهد یعنی به کار بستن تمام توان و کوشش نهایی انسان در مسیر رسیدن به مقصود. طالب دانش باید تمام کوشش خویش را در راه علم اندوزی به کار گیرد. فرد یا جامعه جاهل، به مراتب حقیقی انتظار دست نمی یابد و نمی تواند زمینه ساز ظهور امامی باشد که خود خزانه علم الهی است: و خزّان العلم[۹]، از این رو، کوشش در علم اندوزی از وظایف منتظران راستین آن امام همام (عج) به ویژه طلاب و دانشجویان است: و علی المتعلّمین بالجهد.

ب. رغبت در کسب علم: رغبت، تمایل اکید و میل شدید است. از دیگر صفات دانشجوی منتظر داشتن میل شدید به اندوختن علم و تجهیز به آخرین دستاوردهای علمی و فکری و نیز تولید دانش و اندیشه است. از این بخش دانسته می شود وظیفه بایسته دانشجویان و طلاب منتظر، تلاش برای فراگیری از سیر میل و رغبت قلبی است، چون تلاش بی رغبت، به سردی و سستی می گراید و متوفق و خاموش می شود: و الرّغبه.»[۱۰]

بنابر آنچه بیان شد و از شرح این فراز از دعای شریف «اللَّهُمَّ ارْزُقْنَا تَوْفِیقَ الطَّاعَهِ» امام زمان(عج)، می توان دریافت کلاس، درس و تعلیم و آموزش باید فرصت انتظارِ زمینه ساز را فراهم کنند و دانش آموزان، دانشجویان و طلاب باید به آنها به عنوان ابزار انتظار بنگرد و آن را در این مسیر به خدمت بگیرد و با پرهیز از هر گونه عامل سستی و رخوت که روح نشاط و پویایی را می گیرد، انتظاری پویا و زمینه ساز را از ورای تحصیل و آموزش خود رقم بزنند.

پی نوشت ها:

۱-الکافی، ج۱، ص۲۰؛

۲-همان، ج۲، ص۵۸۵؛

۳- میزان الحکمه، ج ۱۱،ص ۵۱۸۴؛

۴- غرر الحکم : ۷۹۰۷؛

۵-بحار الأنوار : ۷۷/۴۸/۳؛

۶-تحف العقول : ۲۹۵؛

۷- الکافی، ج۵، ص۸۶؛

۸-مستطرفات السرائر: ۸۰/۹؛

۹- امام مهدی موجود موعود، ص۲۰۷؛

۱۰- امام مهدی موجود موعود، ص۲۰۸.


آخرین عناوین